الثلاثاء، أكتوبر 30، 2007

الحوار والتحوير....يا ارهابي يا ارهابي




الحوار قيمه ساميه بين البشر يهدف الي التقارب وينأي عن النقاط الاختلاف

اهتم بمتابعه اي شئ مايجد في امر الحوار الحوار العربي العربي

الاسلامي المسيحي

حوار الاديان

حوار الحضارات

الحوار العربي الغربي

حتي داخل الاسره الواحده حيث لابديل بعد الحوار غير الصمت الذي لا يعني سوي النهايه
لكن اذا كان الحوار لايؤدي الا الامزيد من الصراع والشقوق والشروخ بين المتحاورين تبقا مصيبه يبقا قلته احسن يعني تحاور واحد وتسأله هو انت شايفني حمار يرد لا انا شايفك حمار وغبي وكافر ومدعي ووو
المهم
يتهم العرب انفسهم بانهم سبب 11\9وانعداء الغرب لهم بدا من هذه النقطه التاريخيه ويجلدوا ذواتهم بسبب تلك الاحداث قبل الغرب مايجلدهم بذلك
____________________________

ومضات تاريخيه
كان العالم العربي والاسلامي ومنطقه الشرق الاوسط تحديدا مطمعا تاريخيا للغرب بلاش نقول المسيحي خليها الغرب للاستعماري منذ وقفت اوروبا علي اقدامها منذ الالامبراطوريه الرومانيه المستعمره حيث كانت مصر سله غلال العالم

ثم الحملات الصليبيه اللتي رفعت الصليب شعارا وكانت اغراضها الحقيقيه هواحتلال بلاد الشام ومصر

مرورا بسايكس بيكوالتي مزقت الوطن العربي اشلاء بين الوحوش الستعماريه فرنسا وانجلترا انتهاءا بسرقه فلسطين عبر وعد بلفور وارهاب اسرائيل الدوله برعايه الارهابيه الاعظم امريكا وانجلترا
انتهاءا بغزو افغانستان والعراق من اكبر قوي الاستعمار واقبحها امريكا

طيب نقول تاني

لما يجي حديحاورك يقول العربي ارهابي والارهاب المتغلغل في الفكر العربي ويدلل بحوادث 11\9 اوتفجيرات بالي او استشهاد مقاومي فلسطين وحزب الله
نسأله في حواربرئ
هو بن لادن طلع من الهوا؟ ولاجاء من كوكب اخر؟(دا علي فرض ان 11\9كلها من تنفيذ وتخطيط بن لادن وجماعته بدون مساعده ولا مؤامره ولا حاجه من الامريكان

تقوم تحاوره انت وتسأله
هو بن لادن وجماعته وفدائيي فلسطين وحزب الله غيرهم وان كانوا مش من خلفيه واحده لكن الغرب يفندهم جميعا في سله الارهابيين مش كلهم زرع لاوطان محتله مهانه ممزقه وحكومات هزيله

الم تسد الطرق امامهم للتعبير عن غضبهم ومقاومه الظلم والاحتلال الواقع علب بلادهم الا بالطريقه التي اعتبرها العالم ارهابا

يعني اليس ظلما ان ننظر الي تصرفاتهم بعيدا عن السياق التاريخي الذي عاشوة من الاف السنين لحد انهارده

وفي مرحله سابقه كان العالم يعتبرهم ابطالا مقاومين وعظماء يقتدي بهم وترفع صورهم علي الاعناق


الم تضيق فرنسا الحره المتقدمه بالحجاب الاسلامي واعتبرته رمزا سياسيا للارهاب الاسلامي يفرضوة علي مجتمعهم الحر فرنسا اللتي رحبت بجميع القوي والتيارات الفكريه والسياسيه ووالشطحات التحرريه وصور الشذوذ والالحاد

ضاقت به وليس دفاعا عن الحجاب باعتباره امر ديني ولكن باعتباره من صميم حريه المرأه انه تغطي شعرها او تلبس حتي سلطانيه في دماغها حيث لاتضر حريتها تلك الاخرين ولاتتعدي عليهم

والتي يتنافس رؤساء وزرائها علي الاكثر تشددا ضد المهاجرين العرب الافارقه كأنه موسم سباق ايهم الاكتر عنصريه وبعدين نكون كعرب ارهابيين وكمسلمين تحديدا

الم نبتلع اهانه الرسول في الصور المسيئه انشغلنا بحوارات عقيمه من نوع نشوف ونطنش عشان ما يزيدوش فيها ولا نقولهم احنا زعلانين براحه عشان مايزعلوش مننا علي طريقه عمر خالد

طيب احنا بنحاور مين وليه يعني ينفع الفقير يحاور الغني ويحاسبه ولا الضعيف يحاور القوى ولاالعربي يحاور الغربي

الاقوي دايما بيما بيحجز الاضعف في الزاويه ومنعندوش استعداد يسمعه ولا يفهم منطقه ولا يقبل المسئوليه ولا يتحمل اخطائه ببساطه لانه القوي

طيب بلاش الناس تتحاور؟؟

هو الحقيقه سؤال لازم بنوصله في النهايه لكن

الحوار الذي لاينتهي الي مزيد من الفهم والتقارب
ولمامشاعرالرفضمن احد الطرفين او كلاهما تكون اقوي واعمق
والاتهامات مجهزة سلفا يبقا نوع من التحوير وليس الحوار
مش اكتر من طق حنك
مضيعه للوقت
والاعصاب

الثلاثاء، أكتوبر 23، 2007

قصه قصيره...قضبان القطار


اتت الفتاه الجميله ابنه الطبيب التركي القادم من استنبول الي مصر في الثلاثينيات فقد كان منتدبا لعلاج المصريين في زمن كانت مصر تستجلب الاطباء ويطلق عليهم الحكماء جاء من استنبول وسكن مع ابنته احدي القري في الدقهليه

كانت بيضاء جميله ذات بشره بيضاءذات شعر قصيرو ثائررشيقه ولها نظره حالمه ذات ثقافه واصل راقي وحيده ابيها جاءت الي وطن جديد وعالم جديد واحلام كثيرة
اما هو كان ريفيا او فلاحا اقطاعيا يملك مئات الافدنه من اسره ذات سطوة ونفوذ مما صبغه بنوع من الصلف والتجبرلاسرته ثارات متوارثه مع اسرة منافسه....تلقي تعليما متوسطا كان وقتها يعتبر نوعا من التميزالشديدانتقل الي القاهرة للعمل بوزارة المعارف وتزوج وانجب من قريبته وهو صغير السن جدا خمسه ابناء كان الزواج امتثالا لرغبه ابيه الصارمه

التقيا في قريته البنت التركيه والشاب المصري ذو الاصل واللهجه الريفيه وذو الخمسه اولاد.....تحابابجنون وعشقها بشغف وهي هامت في سمرته ورجولته وقوة شخصيته
كان ما يفرقهما اكتر من ما يجمعهما صدمه ورفض ابيها فكيف تتزوج وحيدته من فلاح مصري وهي من يتقاتل عليها شباب الاتراك الارقي والانقي

اما هوفلم يقف في طريقه شئ ولم يجد ابوة غضاضه من تزويج ابنه الي بنت بيضاء تركيه تغيظ زوجه ابنه الاولي التي تجرؤ علي الشكوي احيانا!!!وكان يعتبر الاقتراب من كل ماهو تركي وقتها فخرا وابهه!ا

في شقه جميله بالقاهرة بحي مصر الجديده تزوجا بعد ان تم الطلاق الهادئ بينه وبين الزوجه الاولي
تزوجا لكن سرعان ما اختلفا وتصادمت افكارهما وثقافتيهما ولكنهما استمرا خصوصا بعد ان جلبا للحياه اربعه ابناء ولم يكن احدهما ليقبل بتبعات الطلاق

كانت نظيفه انيقه راقيه تهتم بالنظام والنظافه الي حد الهوس تسمع الموسيقي وتقرا الشعر وتلقي باعواد الثقاب في اماكن خفيه لتتأكدمن اخلاص الخادمه وكفاءتها في التنظيف ولا تتواني عن عقابها بشده اذا قصرت في اخلاصها للعمل
اما هو كان متجبرا متباهيا بماله ساخرا وفوضويا الي اقصي حد لا يكترث لادوات المائده ولا بمواعيد محدده للطعام
لا يتورع عن جلب اقاربه وفلاحين ارضه الي صالونها باحذيتهم المليئه بالوحل علي سجادها الفخم متلذذا بنظره الحسره في عيونها ساخرا من هوسها بالنظافه!!ا
عاشا منفصلين تحت سقف واحدلا يتكلمان الا لحاجه
ولا يتشاركا الطعام الا نادرا

رفض كل منهما الاخر وكانا نتاج عالمين مختلفين مثل الماء والزيت يتجاوران ولا يمتزجا مثل قضبان القطار لاتلتقي ولا تفترق ابدا

كنت اراه وانا صغيرة وسنوات عمري بعدد كف اليد يغسل فمه ويخلع طقم الاسنان فكنت اشعر برعب شديد وبرهبه منه فهوفي عيون طفله كان خارقا يستطيع خلع اسنانه بيده!! ومن مثله؟؟وكان يري الخوف في عيوني فلايطمئنني ابدا بل يطلق ضحكه مجلجله تهز المكان فقط تاركا اياي فريسه الخوف

مات وتركها بعد مرض قصيرلكنها حزنت عليه حزنا شديدا وانفطر قلبها بعده اصابها الحزن بالمرض رفضت الحياه بدونه كيف؟ ولماذا؟ لم اعرف ابدا
كيف فلم اري لمحه حب بينهما

ولم اراهما يحتفلا بالعيد علي نفس المائده الا نادرا

كيف حزنت ولماذا كرهت الحياة من بعده ولحقته بعد فتره

وبقي السؤال اين كان هذا الحب طوال تلك السنين

كيف استطاعت ان تخفيه
هل التقيا بعد الموت هل كان يحبها ايضا وتكتم هذا الحب
ام بقيا قضبان قطار

__________________

اهداء الي روحيهما...جدي وجدتي

الاثنين، أكتوبر 22، 2007

تاج

لو قالولك اختار عصر من عصور مصرعلشان تعيش فيه تختار اى ‏عصر و فى عهد اى حاكم .. واشمعنى ؟
ولا اي عصرربنا اختر لي الزمن ده واللي عرفته خلاص اتأقلمت عليه
اول ‏اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟
بناتي
ايه اكتر ‏حاجه بتحبها فى رمضان؟
السكينه في الساعه الاخيره قبل المغرب
اوصف ليا ‏اجمل فطار ممكن تفطره
يكون مش فطار مجامله اجتماعيه بس مع ناس بحبهم
و انت ‏حاكم ععشان تتأكد انك حاكم ‏عادل؟
لى مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ‏ولا الحاشيه المقربه؟
الي بيبوظ الحاكم سلبيه المحكوم وعدم وجود جهاز رقابي ومحاسبي
بالنسبه للعدل لازم يكون القرار جماعي مش فردي وفيه هيئه استشاريه من المتخصصين كل في مجاله والقرارات عادله وغير ديكتاتوريه ومن غير اصحاب المصالح
مين ‏أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟
بيعجبني وائل الابراشي في الحقيقه بسيط متمكن واثق من نفسه بيملك فكرته وبيحسن انتقاء ضيوفه ربنا يشفيه عنده ذبحه وفي الانعاش
قريت ديوان عمر مصطفى صاحب بلوج تجربه " اسباب وجيهه للفرح" ‏عن دار ملامح و لا لسه ؟؟
لا لسة
لو ‏ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ‏ايه؟
هو في شغل اصلا...وخصوصا لخريجي كليه الاداب
ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد ‏مصر؟
مش عاوزة افكر في الخاطر المرعب والمرفوض ده..سياحه اه استقرارلا
اوصف ليا ‏ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره
يكون فيه حب ونظام وميكونش اوبن بوفيه
بتراعي ‏كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ‏ليه؟
اكيد باخد بالي ولو رفضت تققييم الناس... اكيد لا شعوريا براعي برضه
صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا ‏الكاميرا الديجيتالولقيتنا ‏رجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنه هتكون سعيد؟
انا بتاقلم بسرعه
.. نفس اجابه عاليا حليم السعاده ‏هى؟الشعور بالرضا و التحرر من التسلط
عندك أمل ‏؟؟ أسبابك
عندي امل ممزوج بخوف من بكره
لما تحب ‏تهرب من كل شئ بتروح فين؟
معنديش رفاهيه الهرب لااملكها
امتى ‏أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا ‏كبرت؟
خاطر مرعب ارفضه وبحاول ارميه من دماغي وعموما عندي دايما احساس ان لسه بدري وورايا حاجات كتير لازم اعملها
لما ‏بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟
اكيد ربنا وكمان الانسان لازم انسانيا يكون بجوار الاخرين
بتشرب ‏سجاير؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير؟ وليه ‏؟
لا ما بشربش
عندي كبشه من الامراض تخليني اخاف من الهوا..ولو ست بتشرب بعيد عني دخانها عادي لكن لو في مكتب مغلق اووسيله سفر ممكن اهد الدنيا لو قاعده جمب التخين حتي
بتعرف ‏ايدك اليمين من الشمال ازاي؟
طالما الاتنين موجودين وشغالين مش مهم
ايه اكتر ‏اله موسيقيه بتحبها ؟ ؟
البيانو حبيبي
فى رأيك ليه الذوق والنخوه ‏اتعدموا؟
الستات في مصر بتربي غلط بتحمي ولادها وتدلعهم زياده ودا بينتج عنه عدم تحمل المسئوليه انعدام النخوة والكرامه
ايه ‏الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟؟
كل يوم من غير مشاكل بكون سعيده مج كابتشينو سماع حليم حضن بنتي هديه غير متوقعه السينما سعاده لا نهائيه وصوت عبد الباسط عبد الصمد الصبح بدري سؤال صديقه من زمن ما تكلمناش هدوم جديده عطر جديد حاجات كتير
تختار ‏يبقى عندك...ارض زراعيه ولا اجنس عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى ‏البنك؟؟؟؟
الفلوس تساوي كل ده
البحر و ‏لا النيل؟؟؟
بصراحه ممكن تعيش من غير بحر بس مش ممكن من غير نيل ابدا ها نشرب من البحر مثلا؟؟النيل افيد
مركب و ‏لا طياره؟؟
الطياره عباره عن كرسي بنتربط فيه وناكل اكل من غير ملح المركب مخيف احب القطار متعه وانطلاق وخصوصا القعده جمب الشباك بدون جار رزل
مجنون و لا ‏عاقل؟؟
سؤال فلسفي حب مفهوم كل من العقل والجنون
تقرأ ‏كتاب و لا تتفرج عليه فيلم؟
الاتنين بس اقراه الاول عشان اقيم الفيلم
بتمرر التاج ده لمين ؟
اللي عاوزة ياخده
الصورة من عند عاليا حليم
التاج من ديزرت كات ثم اسكندراني
الاهداء للكل والسلام عليكم

الثلاثاء، أكتوبر 16، 2007

...مجرد اسئله

تحديث
اولا في خطا حصل في الصورة السابقه ومخدتش بالي مش عارفه ازاي لانها لم تكن معبره ابدا عن مغزي البوست
تانيا الصورة الحديثه من مدونه الحوار عليكوا حق واذا وجب التنويه
---------------------------------------------------------------

هل ما يعتقده الانسان حقا هو شأن خاص بينه وبين الله؟؟

الاتؤثر علاقه الانسان بربه ومعتقده علي علاقته بالاخرين وتؤثر لامحاله علي نظرتهم له وتعاملهم معه؟

هل ينظر الغرب المتقدم المسيحي الينا كبشر وافراد ام كمسلمين وعرب؟؟

الا يجب ان ندرس ونفهم ونصحح ما نعتقده كمسلمين ومسيحين كل منا عن الاخر؟

في مصر تحديدا هل يفهم المسلم حقيقه ما يعتقده المسيحي؟ام تغلف افكاره كثير من عدم الفهم والشك؟

الايؤثرعدم فهمنا لموضوع مثل ماهيه طبيعه المسيح واخر مثل قصه الصلب علي علاقتنا بابناء الوطن المسيحين؟ ام وقفنا عند حاجز عدم الفهم والتغاضي التجاهل!!!ا

اليس ما نعتقده عن قدسيه وتبجيل المسيح وامه من خلال نصوص القران مع الرفض التام لفكره الوهيته وبنوته لله من خلال نصوص اخري علي علاقتنا بالاخر المسيحي؟ اليس ما يعتقده المسلم عن بشريه المسيح ونبوته لا يعدو من وجهه النظر المسيحي عن بدعه وهرطقه كالاريوسيه مثلا؟؟

هل المسيحي مطالب بازاله اللبس الي الاخر المسلم؟وهل ان فعل سوف يقبل المسلم ويقر ما يعتقده ام سنبقي عند حدود الحوار فقط؟

الا يكون الحوار خطوه مهمه للتقارب بين الطرفين؟

هل المسلم مطالب بشرح ما بقره ويعتقده الي المسيحي من ايمان؟ وهل المسلم مطالب بتفنيد ما يعتقد بانه افتراءات علي الاسلام كانتشاره بحد السيف الي الاخر المسيحي؟

هل هو المسلم مطالب بتفنيد الافكار الخاطئه حول الرسول الي شريكه في الوطن المسيحي قبل ان يتوجه بذلك الي الغرب؟الا يزيدذلك من التقارب بينهما؟؟
هل يقبل المسيحي مراجعه افكاره حول الاسلام بحياديه وامانه؟

اليس حوار الاديان اولي داخل الوطن الواحد اولي من الحوار خارجه؟

الا تؤثر فكره حوار المسلم والمسيحي المصريين علي فكره التاخي والمشاركه بينهما في هذا الوطن اليس الحوار افضل من علاقه يسودها التربص والشك والرفض احيانا؟؟

الا تجتمع الاديان علي الحث علي فضائل الاخلاق واجتناب الخطايا والمحرمات واحترام قيمه الانسانيه وتشجيع العلم والعمل والسعي في الارض اكتر من ما تختلف ؟

حتي لا يصبح الوطن كعكه نتصارع عليها ونسعي الي تقسيم الامتيازات فيه بدلا من التكاتف لنهضته هل هناك طريق افضل من الحوار الهادئ بين المثقفين والرموز من الجانبين؟

الأربعاء، أكتوبر 10، 2007

.....البحث عن تربه

مدخل مهم

كل ما اروح سينما او ريستوران افضل افرك وادور علي مكان مناسب اقعد فيه افضل منظر وافضل كرسي وافضل زاويه رؤيه وبعيد عن التكييف وسماعات الصوت وهكذا حتي اجد ما يرضيني ولا اقبل اي حاجه ابدا!!!ا
كل ما اقعد مع امي ربنا يديها العمر والصحه توصيني كعاده الناس الكبار لما اموت ادفنوني مع اهلي ووزعوا دهبي وبلاش شادر واعملوا كذا وسووا هكذا

وتطرق الحوار مره الي نفس الوصايا اياها وانها مصره تدفن مع اهلها في الشرقيه وكالعاده قلبت معايا علي تنكيت
بس يا ماما المشوار طويل من اسكندريه للشرقيه ولكنها اصرت وهنا نط الخاطر المخيف في تلافيف مخي وزخانيق دماغي يوووة امال انا كمان ها ادفن فين؟
انا:ماما هو انا ها ادفن فين؟؟

ماما: معايا طبعا

انا ومعاكي طبعا ليه انا ها ادفن مع جوزي

ماما :طب شوفي مين فينا ها يبقا يزورك ويترحم عليكي براحتك يا ندله

الحقيقه خفت بس بيني وبين امي ربنا يخليها خلافات عقائديه وفكريه رهيبه وصراع اجيال وحاجات كدة من اول الافكار الرئيسيه والمبادئ الي اختلافنا علي طريقه طشه الملوخيه وفكره الدفن معاها مش مريحه....

بعد ايام

حوار مع جوزي هو انا ها ادفن فين يا حبي

هو: براحتك

انا: عاوزة اكون معاك بنبره حب وصدق وفي لحظه مؤثره طحن الطحن

عشان اكون معاك واونسك

هو: مفيش مانع تنوري الترب هاهاها ومن غير بعد الشر ولا حاجه

ولكن بلد زوجي في شمال مصر بعيد عن اسكندريه مقابر اسرته خارج البلد يربطها بها طريق مخيف وموحش لا يتواجد فيه امن وينتشر به اللصوص والشمامين مما يمنع الاهل من زياره موتاهم.يعني ها اروح اتنفي هناك من غير زياره وكمان كفايه عليه خدمتي في الدنيا كمان ها اكملها اخره كمان وابنتاي مش ها يقدروا يزوروني

اما مقابر والدي في القاهرة وكان بينه وبين اخوته ما صنع الحداد ومحدش يسالني يعني ايه ما صنع الحداد ؟؟لاني معرفش ومش طالبه ادفن مع ناس مش طايقين بعض انا عاوزة جو رايق

اخيرا هداني التفكير الي شراء تربه في اسكندريه جنب بناتي عشان يزوروني وقلت لوالدتي قالت لي اسعار الترب ما بين 5 الي20 الف وبعدين يزوروكي ايه انتي ها تقلبيها كازينوما تموتي وانتي ساكته

وقعدت احسبها وبما اني في التلاتينات يعني في المتوسط والاعمار بيد الله ممكن اموت بعد تلاتين سنه وساعتها بناتي ها يكونوا لسه تلاتينات وربنا يديهم العمر ويحفظهم علي ما يحصلوني ها اقعد بتاع عشرين تلا تين سنه لوحدي

ان ان ان لا ام ولا اب ولا زوج دا انا اموت فيها تاني!!!ا

اعمل ايه؟ اعمل ايه؟

الخلاصه

اكتشفت اني بستعبط وبحمرق ومش عاوزة اموت اصلا
وان فكره الموت والدفن قتلتني رعبا بالحياة
وان كل دا تلاكيك
ان ما فعله الفراعنه من جلب الحبوب والعطور مع المتوفي لا يمنعه من افتقاد الونس ولا يغنيه ابد في وحدته

وحجه البليد البحث عن تربه

متعكم الله بالصحه وطول العمر
تحياتي
البوست دا اهداء الي صديقتي حلم ملهمه البوست

وعيد سعيد عليكم جميعا

الخميس، أكتوبر 04، 2007

حتى لا ننساهم...وجوه اكتوبر

مانشيت الاهرام يوم العبور
صاحب القرار صاحب الخطه صاحب الاراده صاحب الشجاعه رجل بلون ارض مصر ونيلها ورغم كل شئ بطل الحرب والسلام

الشهيد احمد حمدي احد كبار لواءات سلاح المهندسين يقول عنه عبد الغنى الجمسى رئيس هيئة العمليات بحرب أكتوبر 1973 فى مذكراته ( تكبد رجال المهندسين نسبة عالية من الخسائر أثناء فتح الممرات فى الساتر الترابى وإنشاء الكبارى ، إلا أنهم ضربوا المثل فى الإصرار على تنفيذ المهام والتضحية بالنفس فى سبيل الواجب ... واستشهد منهم أحد قادة المهندسين البارزين هو العميد أحمد حمدى الذى أطلق إسمه على نفق قناة السويس بعد الحرب ( نفق الشهيد أحمد حمدى المشير
محمد عبد الغني الجمسي (1921 - 7 يونيو 2003) ثاني رئيس أركان للجيش المصري في حرب 6 أكتوبر 1973 (بعد إقالة سعد الدين الشاذلي)، وآخر وزير حربية
ابو غزاله تدرج في المواقع القيادية العسكرية، وعين وزيراً للدفاع والانتاج الحربى وقائداً عاما للقوات المسلحة عام 1981. ارقى إلى رتبة المشير عام 1982 ، ثم أصبح نائباً لرئيس مجلس الوزراء ووزيراً للدفاع والانتاج الحربى وقائداً عاما للقوات المسلحة منذ 1982 وحتى 1989، شارك في حروب فلسطين والسويس يونيه واكتوبر 1973, و حصل على العديد من الاوسمة والانواط والميداليات والنياشين


الفريق / سعد الدين الشاذلى رئيس أركان حرب القوات المسلحة المصرية فى معارك أكتوبر 1973 المجيدة والأب الشرعى لنصر أكتوبر المجيد


كانت قلوبنا فى مركز عمليات القوات المسلحة تتجه إلى القوات الجوية ننتظر منها نتائج الضربة الجوية الأولى ، وننتظر عودة الطائرات إلى قواعدها لتكون مستعدة للمهام التالية . كما كان دعاؤنا للطيارين بالتوفيق ، وان تكون خسائرهم أقل ما يمكن ، أن مثل هذه الضربة الجوية بهذا العدد الكبير من الطائرات ضد أهداف هامة للعدو تحت حماية الدفاع الجوى المعادى ، ينتظر ان يترتب عليها خسائر كثيرة فى الطيارين والطائرات يصعب تعويضها لقدد حققت قواتنا الجوية بقيادة اللواء طيار محمد حسنى مبارك ـ رئيس الجمهورية الحالى ـ نجاحا كبيرا فى توجيه هذه الضربة ، وما حققته فيها من نتائج بأقل الخسائر التى وصلت فى الطائرات إلى خمس طائرات فقط ، وهى نسبة من الخسائر أقل جدا مما توقعه الكثيرون ....) ـ مذكرات الجمسى

الشهيد من روي الارض بدمه لنرفع رؤوسنا للسماء بعد الهزيمه
الفاتحه والتحيه لهم جميعا