الثلاثاء، يناير 29، 2008

انظر الحل بالمقلوب


قرأت تدوينه عند العزيزة نوارة تنتقد سلوكيات الستات وبعدها تدوينه تانيه تنتقد الرجاله

وتدوينه عند الصديقه حفصه تنتقدسلوكيات ونماذج من المدونين....تدوينه جميله وخفيفه الدم ولها الف حق فيها

الحكومه كمان بتنتقد الشعب اللي بيخلف كتير وطلباته مش بتخلص وبيزوغ من الشغل وسلوكه مش حضاري

طيب الشعب كمابينتقد عنده قائمه اتهامات للحكومه تخليها تنتحر

المسلمين بينتقدوا المسيحيين وشايفينهم مستقويين وممكن عندهم وجهه نظر والمسيحيين ليهم انتقادات للمسلمين وشايفينهم همج وبربر وبرضه عندهم اسباب..الله طيب مين الغلطان بقة؟؟

طيب !!

الست طوال النهار تنتقد الراجل ووتغني يا ظالمني وانه حابسها وكابسها وظالمها ومستعبدها رغم انها عايشه ومتعابشه وقابله الظلم ده وبتكرسه من خلال تربيه عيالها..بس عندها حق!!

والراجل عمال يرقع بالصوت ان الست زنانه وقرارة مهمله في روحها وغاويه نكد وبرضه ليه الف حق _حاجه تجن!!

طيب امي عماله تشتكي من مرات اخويا وتعد اسباب وجيهه جدا ومرات اخويا برضه بتشتكي من امي وعندها اسباب اكثر وجاهه_عجيبه !!

الجيل الجديد بيشتكي من القديم.. ومش طايقه وبصراحه القديم ما يطاقش والجيل قديم بيلعن في ام التربيه البايظه بتاعه الجيل الجديد رغم انه هو اللي مربيه..عمايل ايده يعني..الله امال زعلان ليه..؟؟

كل الناس بتنتقد الفيديو كليبات وبرضه بيشوفوها ويرددوها ويرقصوا عليها وبتوع الكليبات يقولولك برضه الناس بيحبونا وبيرددوا اغانينا حتي الاطفال برضه طب ما راخريين عندهم حق !!

طيب الحل ايه بقا؟؟

كله عمال يشتكي من كله وينقد كله كله مش طايق بعضه وكله عنده اسباب وجيهه طب نفسي افهم الله لا يسيئكوا هو مين مع مين؟

ولا ليه ؟

ما هو لازم في حد صح والتاني غلط ولو كل واحد شايف نفسه صح وضحيه ومظلوم وعماله يشتكي سلبيه وظلم الاخرين رغم اصلا ان الاخرين مش طايقينه ولا قابلينه !!

كل واحد شايف نفسه صاحب الحق والحقيقه المطلقه وانه المنّظر الاكبر وممكن يكون رغم ان التاني برضه شايف نفسه هو كمان الاعمق والمطلق وصاحب الرؤيه وتيجي تناقش ده ولا دوكهمه تلاقي دماغ اهله ولا الأولد شوز

طيب يا ناس يا هووو لازم يكون في حد غلط لازم يكون في خطأ وصواب لازم يكون في جاني وغلطان عشان نحاسبه ونقفشه .

ونولع فيه بقا كلنا ونرتاح ..

لازم نلاقي حد نفش فيه غلنا ...

لازم نلاقي مجرم نشنقه ونخلص ....!

بجد والله مين هو بس؟

حد يقولي عشان ارتاح ويكتب لي الحل الصحيح ولو حتي انظر الحل بالمقلوب..

********************

قررت انافس ذو النون في لعبه تلخيص الكتب

الله اشمعني هو؟؟وعشان انا ديموقراطيه ها اخيركم نبدأ بالتدين المنقوص فهمي هويدي ولا مواطنون لا ذميون برضه هويدي؟؟ها أعد من هنا ليوم الجمعه والكتاب الاعلي تصويتا ها ابدأبيه


السبت، يناير 26، 2008

!!مع أن مش كل البشر فرحانين

لسه الطيور بتطن
والنحلايات بتفن
والطفل ضحكه يرن
مع ان مش كل البشر
فرحانين
حين اشرقت شمس الله في السماء امس وكنت اشرب قهوتي صباحا واراقب المارة من شرفه احدي الغرف ..
تذكرت هذه الاغنيه واللحن الشجيين..
كان المارة مسرعين لحضور صلاة الجمعه
والصغار يمرحون فرحين باجازة نصف العام
لا شيئ جديد في هذا اليوم
لم تزل احلامي معلقه
لم تزل صراعاتي مع ذاتي ومع العالم والآخرين قائمه
مشكلاتي مازالت قائمه.. ومستمرة..
...تصفحت تدوينات اليوم سريعا
..غالبيه المدونات تتحدث عن غزة وحصارها بما يفطر القلب..
وبقيه المدونات عن معرض الكتاب القاهري الذي لا نراه في الاسكندريه..
وحتي لا يقتلني الحسد فاستعدت بعض كتبي القديم من بيت امي اعيد قرائتها واجترها من جديد
كان برنامج اليوم هو الذهاب للسينما
ورغم اني كنت قد رضخت لرغبه الصغيرة في الذهاب لخليج نعمه رغبتها _بدلا عن الجزيرة كما كنت ارغب..كالعاده
ولم يكن هناك ما يستدعي الفرح ولا جديد يفجر الاحزان.. فكل الاحزان قائمه وثابته بلا تغيير
نفس الاخبار العراق وفلسطين
..نار الغلاء
..الاحباطات الانكسارات
..وأحلام ذات لم تتحقق كما تمنيت
ورغم اني فقدت رغبتي في الحزن أو قدرتي علي السعاده ايضا
ها انا اذهب للسينما واحاول الاستمتاع بأجازة نصف العام
في نفس اللحظه التي لا تزال احباطاتي مستمرة
!!استرجع قراءاتي القديمه !!وفي نفس اللحظه التي اشرب فيها قهوتي يموت الكثيرون في بلادنا
بردا وجوعاوتحت الاحتلال
في نفس اللحظه التي اضع فيها عطري او ارتدي معطفي
!!ما زال الوطن يعاني من الجهل والتخلف من المرض ومن الانكسار
..وتئن البشريه من الالامها
!!تعايش غريب
بين الحلم والواقع بين الامال المكسورة والالم المتواليه
ادي اللي كان وادي القدر وادي المصير
نودع الماضي بحلمه الكبير
نودع الافراح نودع الاحزان
راح اللي راح معدش فاضل كتير
تعايش مع الواقع بكل قسوته والمه وبين حركه الحياة المستمرة بلا توقف
فالنخله امامي مازات شامخه والعصافير تغرد لي وتبحث عن حب او شربه ماء من برك المياه بفعل المطر
!!اخذتني افكاري من فنجان قهوتي وعدت اليه ارتشفه سريعا قبل ان يبرد

الأربعاء، يناير 23، 2008

وداع


حين افترقنا منذ سبع سنوات كامله
وقد اسقط الموت كل ديوني المعلقه لديه!!!
بقيت وحيده
مع اسئله بلا اجوبه..
تحاوطني بعض أمال تتبدد...
وألام تجدد....
.......................
مضيت وكل شيئ ورائي
والقيت ذكرياتي الملونة بالمرارة في بئر عميق.
حاولت جاهده
......
لم اعد اذكر شبحي بسوء ولا بخير!
كنت اخشي حتي من ذكراه
................
أوان اواجه اشباحا تثقل كاهلي
وتمنع عيوني من الانطلاق نحو سماوات بيضاء
وحين واجهت الحياة بعدها...
ولقيت عواصفها وغيومها
.........
اخرجت شبحي القديم من مرقده
عفوته من كل ديونه
طلبت له الرحمه
واهديته صك غفراني
وودعته بكل سلام
ومضيت في طريقي
.................

الأحد، يناير 20، 2008

حينما كنت ذئبا


حين كنت ذئبا في الماضي كنت انطلق مع قطيع الذئاب كل صباح ابحث عن فريسه اسد بها جوعي واطعم بها صغاري كنت اشرك بقيه القطيع في العمل واخذ في النهايه حصه محدوده منها لااتعداها ابدا ولا اكل منها قبل ان يشبع صغاري

وحين تحولت روحي الي عصفورة كنت انتقل من غصن الي غصن في كل صباح ادعو الله ان يطعمني ورغم ان جسدي كان هزيلا صغيرا الااني كنت اعمل بكل نشاط ولم اتواكل ابدا علي احد في اعالتي فكنت اجمع القش واصنع العش واجلب الحبوب للصغار و امضع الطعام ثم اضعه في افواههم الجائعه

وبعد فترة تحولت الي ثعبان وحينها كنت اختفي في جحري طوال النهار لاؤذي بقيه الكائنات وحين كنت اخرج منه لجلب فأر اوكتكوت لاكله لم اكن الدغ ابدا الا من يعترض طريقي منهم ولم امد يدي بسوء الا من حاول اذيتي

اما حينما صرت نحلة فكنت اعمل طوال النهار مثل الاخريات من النحل لم يتسرب الي نفس كبر او غطرسه اني لي ادني ميزة تفوقني عنهم وتجعلني استحق ان لا اعمل او ان اترأس الاخرين واصدر لهم الاوامر فكنت فردا عاديا في خليه النحل مجرد نحله

وبعد ان صرت طاووسا ذو الالوان جميله وريش زاهي لم استعرض الواني واتفاخر بريشي علي انثي طاووس اخر لاسلبه اياها او اشاغلها عنه مهما كنت اطمع فيها او اظنه غير جدير به

اما عندما كنت حمارا فكنت افهم دوري وما منحني اياه الاله من قوة لحمل الاثقال ومساعده الانسان بلا كلل مهما آذاني وسخر مني ومن نهيقي الذي اقسم اني لم اضايق به احدا الا متألمااو مذعورا منه

وكنت اخجل من صوتي كما اني كنت اتفهم حقا حجم عقلي ولم افتي يوما بما لا افهم فقد كنت مجرد حمار وبداخلي رضا كبير بدوري في الحياة

وحين تسللت روحي الي جسد كلب كنت متفانيا في خدمه صاحبي وفيا له لم اعض ابدا يد امتدت لي بمعروف او ربتت علي او منحتني طعاما

وحينما كان صاحبي يموت كنت احزن لفراقه شهورا طويله وغالبا ما تبعه كمدا والما لفراقه

وبعد ان سكنت روحي جسد بقرة كنت اعيش راضيه امنح الصغار اللذين اعرف ان مصيرهم الذبح مثلي وامنح اللبن واللحم للانسان الذي كنت اعرف انه جلادي وذابحي ولكن كنت اؤدي دوري ووظيفتي تماما بدون ان اركله يوما او اقطم يده اللتي تضرب ظهري وانا اعرف ان تلك اليد ستقتلني وتقتل صغاري حتما يوما ما

وحين عادت روحي الي جسدها الادمي تجردت من تلك الفضائل جميعا فأنا مجرد انسان له نقائص عديده لا يستطيع ان يغيرها او يكون انسانا بدونها

الثلاثاء، يناير 15، 2008

حول كثلكة العالم


حين اطلت الدكتورة عبله الكحلاوي علي دريم بثوبها الابيض ووجهها الملائكي تتحدث عن الوحده الوطنيه وكيف اننا نعبش معا من الالاف السنين وكيف ان الامر لم يخلو احيانا من التلاسن واستشهدت بأغنيه واحد اتنين سرجي مرجي .. التي فسرتها بسير جرجس ومار جرجس

حين تحدثت عن رأب الصدع الحتمي بين ابناء الوطن حتي لانصبح جميعا لقمه سائغه وسهله لاعدائنا

ازاي راحت بورسعيد لاحتواء فتنه علي وشك الاشتعال من بعض الزعلانين بعد احداث كنيسه اسكندريه

وازاي عملت زيارات لاهالي بورسعيد

وان 138عالم مسلم توجههوا الي رؤساء الكنايس في العالم في اوروربا وامريكا رساله سلام ومحبه وان كلنا بنعبد رب واحد ولازم ننسي خطايا الماضي والالام الحاضر عشان نقدر نعبش

المبادرة الاسلاميه دي بقياده الشيخ النايض وهو ليبي وضمت وجوه اسلاميه مثل الحبيب علي الجفري وغيره

ان رؤساء الكنايس في امريكا وغيرها حوالي 300 عالم ردوا برساله جميله خالص برضه واعتذروا عن الحروب الصليبه والحرب الحاليه ضد الارهاب

واننا الحمدلله اتصافينا وبقينا سمنه علي عسل مش عارفه كنت مبسوطه اوي

الحمدلله احنا اتصافينا وخلاص ها نعيش في محبه وسلام وسمنه علي عسل

واكيد الباباهات بتوع الكنايس دول ها يأثروا علي حكوماتهم ونبقا فله ولا حروب ولا بتاع
والحكايه بقا اخر زقططه وجرجس ومحمد بقوا اخوات ومينا وعمر رجعوا صحاب الحقيقه ان الدكتورة عبله الكحلاوي كانت مؤيده جدا لرساله علماء المسلمين
ووششها بينقط ملائكيه وصوتها حلو وتحس انها امك ونفسك تاخدك في حضنها وعلي الجنه حدف وحلم اخر جمال

تاني يوم اللي هو امبارح المحور تستضيف دكتورة في الادب وتاريخ الحضارة الفرنسيه د زينب عبد العزيز الدكتورة معترضه خالص علي الرساله ونصها ومحتواها وتوقيتها االدكتورة شايفه ان البابا بندكنت يسعي الي تنصير العالم تحت المذهب الكاثوليكي

وانه قال في رسايله ان العالم لم يعد ييحتمل دينان كبيران الاسلام والمسيحيه وان لابد لاحدهما من الوجود والاخر للفناء وان الناس اللي راحوا ال138 دول مقصرين ومفرطين ووان ده نوع من التنازلات بتبدأواحده واحده لحد ما نخسر كل شيئ زي القضيه الفلسطينيه بالظبط

وهنا بقا بدل الدكتورة ما تلقي حجر في البحيرة رمت قتيل مرة واحده

الكتورة زينب قالت اننا مختلفين ابتداء وانتهاء
وبعدين ازاي بيقولوا بنعبد اله واحد احنا بنعبد ربنا وهما بيعبدوا بسوع والتثليث دا في القرن الرابع بعد مجمع نيقيه 325

وان فكرة التثليث مخالفه كليه وجزئيه للعقيدة الاسلاميه وكلام كتير عن طبيعه السيد المسيح وان الاناجيل فيها كيت وكيت

واستشهدت بنصوص انجيليه من العهد الجديد تحث علي تنصير الاخرين كاثوليكيا حسب بندكت

وان بقيه الكنايس الغير الكاتوليكيه والمذاهب اللي بتوصل في امريكا بس الي 30 الف مذهب لازم وحتما ها تتوحد تحت لواء الفاتيكان برضاها اوبعدمه وان دا مشروع البابا بندكت السادس عشر الاعظم

والحقيقه الست كتر خيرها كرت الكلام ده كله في رساله وبعتتها للبابا يقوم المذيع العبيط بسألها والبابا رد عليكي تقوم تقوله: لا!!ا

مش فاهمه سؤال ده ولا استهبال يعني ها يرد عليها يقولها ايه ولا يرد ليه اصلا ويقولها اه يا زينب انا ها انصر العلم كاتوليكيا ها وريني ها تعملي ايه بقا؟؟

وان البابا كمان عاوز يضم لعرشه العالم الاسلامي طوعااو كرها واو عمليات التبشير علي قدم وساق في افريقيا وبتستعمل فيها مبالغ رهيبه وبعد الدكتورة ما رمت القتيل اتصل بالاب جريش المتحدث الرسمي باسم الكنيسه الكاتوليكيه في مصر والراجل بكل هدوء اعصاب طنش كلامها بتاع تحريف الاناجيل وطبيعه يسوع وكل ده والحقيقه اعصابه كانت فولاذيه

ورد علي سؤال التبشير بس وقال: اه بنبشر حسب المذهب الكاثليكي وايه يعني؟؟

مش عيب اللي عاوز يجي هو حر واللي مش عاوز هو حر

ما احنا طول النهار بنتبشر بالاسلام بنسمع التواشيح الجميله 5 مرات في النهار بقصد الاذان طبعا
و وولادنا بيدرسوا نصوص قران في المدارس هو ده مش تبشير بالاسلام برضه؟؟
وايه يعني لما احنا بقا نبشر؟؟

وهنا بقا خلص الحوار

الله دا جرجس ومحمد قلبوا تاني

والحلم قلب كابوس والعالم ده مش مكان امين نعبش فيه
وعبله الكحلاوي طلعت بتحلم
وانا صدقت

والحروب ها تفضل والسكاكين مسنونه
وومفيش سلام ولا محبه ولا زقططه ورجعنا لنقطه الصفرتاني

الاثنين، يناير 14، 2008

انسحاب


حين تعرفت عليها من عشر سنوات كانت مشرقه محبه للحياه ملتزمه ومتدينه باعتدال

تدرس وتتعلم وتناقش

ولكنها تغيرت مع الوقت

كانت تمر بمشاكل وضغوط شديده وقاسيه

فبعد حجاب انيق ملون اصبح خمارا طويلا قاتم اللون

وبعد الدراسه انقطعت لحفظ القرآن اختصرت علاقاتها الاجتماعيه جدا

وقلصتها الي اقصي درجه ممكنه كانت كمن تنسحب من الحياه شيئا فشيئا

لاحظت اتجاهها الجديد واحترمت اختيارها وتباعدت مكالماتنا

فقدرأتني بعيده عن خطها الجديد وعن عالم اخر تفضل ان تبقي فيه

كل فترة نتحدث هاتفيا نختلف فيها وتزيد هوة الخلافات بينا اكتر

في رمضان ترفض عزومه الاهل والحجه عدم تضييع وقت العباده واللي عاوزبيعزم السنه عندةطويله

حاولت اقناعها بأن صله الرحم لها ايضا ثوابها ان اللي ما بيتعزمش في رمضان ما بيتعزمش طول السنه

بلا جدوي ..وفي ا لعيدبعد ان كانت تتباهي بعمايل ايديها من الحلويات والبسكوتات

فجأه اصبح الكحك والبسكوت بدعه والرسول واهله ما كانوش بيعملوابسكوت

تناقشنا كثيرا في ان مفيش نص شرعي بيحرم البسكوت ولا الاحتفال بالعيد بالكحك وكانت هي تراهم بدع مستحدثه

اخيرا هاتفتني حزينه اثر خلاف زوجي فقد انفطعت فقط لقنوات مثل الرساله والناس والحكمه وباقي القنوات الدينيه

تستمع اللي الشيخ الحويني والبدري
فقد سمعت فتوي بحرمانيه جوزة الطيب وحين اخبرت زوجها بذلك انفجر فيها غاضبا بأن هؤلاء شيخ السعوديه المتشددين وان عليها ان تكف عن متابعتهم
هي كانت تراهم اهل السنه واللذين امضوا حياتهم لمعرفه صحيح الدين

من يستحقون ان نستمع لهم اما شيوخ الازهر فدوا بتوع الحكومه!!اشيوخ مأجورة!!ا

الزوج اتصل بدار الافتاء التابعه للازهر وافتوة بعدم ثبوت حرمانيه جوزة الطيب باعتبارها اصلا مسكنه

ولكن من يريد الاحتياط فلا يتعملها

واصر علي استعمالها في اكله واصرت علي اعداد طعام كل منهما منفصلا واحد مخلوط بجوزة الطيب والاخر بدون

كنت في ذهول تام

هو احنا وصلنا الي الي درجه طلب فتوي في جوزة الطيب التي اقسم اني لا اعرف شكلها اصلا وان كنت اعرف انها من بهارات اللحوم فقط

مش قضيتي اني اعرفها للدرجه دي بقينا متنطعين متشددين

كانت تري ان الحرام بين والحلال بين وان بينهما امور مشتبهات وكنت اجادلها ان الدين يسر لا عسروان ده اسمه تنطع وان الله غفور رحيم

ولكن كانت الفجوة ما زالت في اتساع هل هو تدين هل اكتئاب هل انسحاب من الحياه

ام هو رفض للواقع والحياة في صورة الدين لا اعلم

السبت، يناير 12، 2008

دبابيس تلفزيونيه

خالد يوسف في لقائه مع مني الشاذلي مبررا ومدافعا عن فيلمه حين ميسره بأن الواقع اكثر قسوة وانه يعتبر فيلمه صرخه لكل مسئول لانقاذ مصر من خطر انفجار العشوائيات وان مشاهد الخطف والاغتصاب والشذوذ في الفيلم هي غيث من قطر فقد تكرم علينا سعادته بعدم مناقشه مواضيع اكتر جرأه مثل زني المحارم!!!ا
اذا كان الفيلم صرخه لحكومه نظيف والحكومات السابقه اقترح علي فخامته توزيع الفيلم سيديهات علي نظيف وحكومته علي هيئه طرد منزلي زي البيتزا هات يسلم يدا بيدو رفعه من دور العرض لان المواطن البسيط مش نااااقص والضرب في الميت حرام
واذا كان هو كمان مش بيتاجر باوجاع الناس والامهم كما اتهمه المسلماني مذيع دريم بتاع الطبعه الاولي
فأنا كمان من موقعي هذا المتخندق خلف الكي بورد المبحلق في الشاشه اسأله بكل براءه هل تعتقد ان جمهور الفيلم وتحديدا الغالبيه الشبابيه منه داخلين يشوفوا اوجاع الفقراء في العشوائيات ويقرفوا روحهم؟؟
ولا داخلين يسرحوا في مساحات مكشوفه من لحم سميه الخشاب لايقدمها لهم التلفزيون ولا بما يفسر اختياره لتلك المشاهد تحديدا في اعلان الفيلم دا طبعا مع احترامي الكامل لحريه الفن والابداع التي كفلها الدستور وحريه اي انسان انه ياكل البدنجان بابا غنوج او يعمله مسقعه بالخل والتوم
سميه الخشاب في نفس الحلقه انفعلت بعد مكالمه من متصله قالت لها انه بنتها بتتكسف لما بتشوف اعلان الفيلم من ملابس سميه
سميه زعلت اوي وقالت لها انا معملتش حاجه غلط انا لبست بدله رقص وقفلتها وهي يعني بنتك مش طول النهار قاعده تشوف فيديو كليبس ناس عاريه خالص
هو انا عملت ايه يعني؟؟
ولا جت علي سميه وقفلت؟؟
كأن الموضوع بقا مسابقه في المبتذل والرخيص والاكثرابتذال
الله يرحم من سبقن اللي كانوا بيقدوا مشاهد مماثله بكل شياكه افتكر سعاد حسني وفاتن حمامه بمجرد اشارة مجرد فازة تنكسر اوورده تقع علي الارض والبطل يدوسها برجله وخلاص والمشاهد برضه كان بيفهم بالايحاءمش بكم الفجاجه الي في الاعلان

بوسي سمير مع ريهام سعيد علي المحورانا مبعملش حاجه غلط انا بلبس عادي!! والكليب بتاعي عادي الناس هي اللي فهمت غلط!! وبعدين انا اسانه طبيعيه ولو بتأااااخر بره عادي زيي زي الطبيبه والممرضه ما بيأااخروا في شغلهم ايه الفرق
ريهام سعيد متقمصه دور القديسه والواعظه الاخلاقيه لا يا بوسي في فرق انتي بترقصي وسط السكرانين..كأااني بوسي سمير مش عارفه طبيعه شغلها ايه بالضبط
فترد عليها بوسي لا انا بأااادي رساله
ويا عيني علي الرساله مش اي رساله انا باكل عيش ولا عاوزاني اقعد في البيت؟؟!!

البيلي دانس كومبيتشين علي ال بي سي مسابقه الرقص الشرقي في لجنه تحكيمها مدرب الرقص الفز حسن ظاظا والراقصه الفنانه نجوي فؤاد الي بتحضر البرنامج ووشها زي البالونه المنفوخه او زي المضروبه بوكسات في كل حته وشها منفوخ ومن اثر السيليكون والكولاجين حتي تخفي عوامل الزمن
نجوي فؤاد لاحدي المتسابقات ياحبيبتي لازم كل حاجه فيكي ترقص مش حته وحته لا البطن والايدين والرجلين والوسط والبطن والراس
الرقص حاله من الخلق!!لازم يوصل رساله زيه زي بقيه الفنون زي الفن التشكيلي!!ا
من ايام قابيل وهابيل لازم الرقص يقدم رساله
طبعا متعرفش ايه علاقه هز الوسط بالخلق والابداع ولاالقصعه والنزله بقابيل وهابيل
وفين الرساله اصلا؟
وليه الرساله مرتبطه بجسد المرأه ولحمها المعروض لاخرين
لكن الحكايه هي كيف تجعل الهلس جد ا؟؟
والتي برعت فيها ال ال بي سي
نجوي فؤاد لراقصه اخري
يا فلانه انتي ما رقصتيش في كل الدياجونال عشان توري هنا وهنا وحين سألت ادم هو دياجونال يعني ايه ؟اجاب وهو فاتحا عينه نص فتحه مبربشا بالاخري الدياجونال الي اخدناه في الهندسه هواطراف الشكل الهندسي تقصد انها تتحرك علي اطراف المسرح زي وسطه اجاب وهو حفظه الله مترفعاعن الهلس تاركا لي اياه
واتزود بجرعه ثقافيه من الست الفاضله نجوي فؤاد التي لاتألو جهدا في استعراض كلمتين انجلش علي اخرتين فرنساوي لزوم الشياكه والبرستيج برضه ادام الاخوة اللبنانيين

الأربعاء، يناير 09، 2008

يخرب بيوتهم

اخر ابداعات نظام التعليم المصري
*********************************
من كتاب سنه تانيه ابتدائي المعدل هذا العام

القدم=30سم

اليارده=90سم

هذة مقاييس انجلترا
اما الفلاح المصري يستعمل مقاييس اخري هي

الذراع =58سن

والقصبه=355سم

التمارين

ضع العلامه المناسبه(>=<)
اتنين متر...............تلاته قصبه
تلاته متر..............اتنين ذراع
تلاته متر.......................خمسه قدم
اذا كان الطفل ما تعلمش لسه جدول الضرب فلازم يقعد يعد علي صوابعه
355+355+355 تمن مرات
ويغلط للصبح
انفعلت بعد مذاكرة الدرس يخرب بيوتهم
وحين صاحت الصغيرة مين يامامي دول؟؟
.....التزمت الصمت ورديت ورانا مذاكرة كتير خلصينا.

الاثنين، يناير 07، 2008

!!!بيتزا وسباجيتي وسكالوب بانيه


خرجت مع صديقتان في فسحه حريمي كنا مخنوقين طحن

رحنا فندق المحروسه المواجه للبحر قعدنا نتبادل اطراف الحديث ونلك لكا حريميا
يترواح بين الشكوي من الرجاله مرورا بأسعار ملابس الشتا المنيله
انتهاءا باحدث طرق عمل كفته الرز وعروجا علي عم ساركوزي والست الفاضله صديقته بروني

المهم جلست ووجهي مقابل لباقي الترابيزات في عاده مقيته وهي الفرجه علي الرايح والجاي

لم يقطع صفو القعده لا صراخ بعض الرجال المتحلقين حول شاشه التلفزيون وقد اصريت بحده ان صوت التلفزيون يوطي طبعا عم الجرسون وقع في عرضي انه ميرضاش يقلهم يوطوة لان اغلبهم رتب

وانا اصريت انه لازم يوطي لاننا مش في قهوة بلدي اخيرا وطوا صوت التلفزيون ويبدو اني قدرت اضحك عليهم واعتقدوا ان الاعتراض بهذا الاصرار لابد انه من رتبه اعلي منهم
المهم
جلست امامي بنت في حوالي 25سنه ومعاهاولد في نفس العمر تقريبا لابس تيشرت حفيف وكاسكيت وشكله مطحون وطالع بوزة من الشغل ورايح يفسح الغندورة ما علينا

طلبوا بيتزا عادي خالص

اكلوا البيتزا عادي خالص

همست في ودنه بكل حنان

معرفش وسوست له بأيه حبه وجه الجرسون جايب لها طبق سباجيتي وسكالوب بانيه عادي خالص

ضربت كله

مش قر والله

شويه واتنين كانز

بعدهم نسكافيه لها

حبه وقاموا يمشوا تخيلوا بقا بيتزا ميديم وبعدها طبق لايقدر عليه الا الاشاوس من الاسباجيتي ةالاسكالوب

وجه وقت الحساب الواد الغلبان دفع ووشه كأنه لف في قفاه
والكاسكيت اللي لابسها كأنها علي زعزوعه قصب

حكيت لاصحابي اللي ضهرهم لكابل الغرام اللي حصل فطسوا من الضحك علي ملاحظتي والتفتوا يبصوا علي شكل الغندورة البجحه !!ازاي واحده طالعه مع حبيبيها ولا صاحبها ولا جوزها وتطلب كل ده ؟؟فين الدم

المفروض انها متنيله خارجه من بيت اهلها واكله مش تاكل علي قفا الغلبان

افتكرت و شيطاني شاطر طحن

اني طوال فترة جوازي الممتده12 سنه ومحدش يعد عشان اتجوزت اصلا 22سنه

عمري ما طلبت اروح اتغدي

ما زلت اخجل من طلب اكل لو جلست مع ادم في اي مكان

ما زلت اخجل لو روحنا نتغدي اطلب طبق سعرة اكتر من سعر الطبق اللي اختارة

لو طلب ب50 مش ممكن ومستحيل اطلب ب50 وافضل الطبق ابو تلاتين
ما زلت اخجل لو عندي بواقي اكل واخر جديد من تقديم البايت ليه وللولاد واخليه لنفسي واقدم الطازة ليهم
ما زلت اخجل من طلب مصروف البيت مازلت اخجل من طلب فلوس ملابس لي ودايما مستورة بفضل الله وبعض الموراد الخاصه

طبعا ادم مش مقصر بس دايما اسيب ليه انه يفتكر لوحده

ما زلت اخجل من طلب بعض المجاملات لاسرتي

مازلت اخجل من طلب فلوس علاج اوتصليح عربيه

مازلت اخجل لو خيرني نسهرفين اختار مكان سهرة اغلي

ما زلت اتعفف ما زال فيه جدار عالي بينا من الخجل و من الكرامه
ما زلت وسأبقي
مش عارفه بقا الناس بقت بجحه ليه
اتذكر
خروجاتنا الاولي وفسحنا حين كنت ارفض تفويت متعه الحديث وافسادها بكركبه الاكل ولا الوقت ده وقت اللااحساس واللادم واللاحاجه خالص
والبنت عاوزة حقها من بق الاسد ومن جيب الغلبان

مين صح ولا ومين غلط؟؟
ولا الواحد اللي اهبل ولادي بقت طبيعه الوقت و الاشياء
عجبي
************************
تحديث ضرورري
الفكرة مش في الاكل نهائيا الفكرة في الانانيه والانشغال المقيت بالذات واقتناص كل فرصه متاحه لاثبات انا ولو علي حساب ايا كان
ان انسان يقيم نفسه وشطارته بمقدار ما استطاع ان يسلبه من الاخر تحت اي مسمي
الفكرة في العين المليانه والاخري التي لايملئها الاالتراب

السبت، يناير 05، 2008

قناع

بعد صراع مر
قررت ان تمنحه اللاشئ
ان تحتجب خلف قناع ابيض بلون الجير وطعم الملح
يخفي الدهشه
يخفي الغضب
يخفي الحسره
يخفي الحب ...ويخفي الكره
يخفي ذاتا مهزومه
جلست في الركن وحيده وسعيده.
...فلم تخسر شيئ
اعطته اللاشيئ بكل سلام و هدوء
اخذ اللاشئ وانصرف بعيدا
لايعرف ماذا يفعل
لا شئ سيفعل
من يفعل شيئا باللاشيئ؟

الثلاثاء، يناير 01، 2008

مكعبات الثلج


كل عام في نفس الوقت تقرع الجارة الجرس تطلب مكعبات الثلج لحفل رأس السنه الميلاديه
اعطيها لوحين كاملين
في داخلي عدم راحه الثلج للخمر
هل اشاركها اثمها
هي محرمه في كتابها
كما في كتابي
هل اؤذيها
هل يجب ان اقدم لها النصح
التزم الصمت
ربما تحتاجها لعصير
اقنع نفسي كل عام ربما للعصيرلا اريد فرض قيمي عليها ولا احراجها
مؤكد للعصير وكل عام في صباح ليله الميلاد
اجد زجاجات البيرة خارج شقتها
احزن وانسي
ربنا يحلها السنه الجايه
هذا العام لم تطلب شيئا
اضوائها مغلقه والظلام يلف بيتها اشعر بحزن و افتقاد لها
ربما حدث لها مكروه
وربما ماتت
ربما بسبب كأس
اه يا قسوة الشعور بالخوف والذنب
اتراجع عن قرع الجرس وانشغل ببقيه هموم النهار