السبت، أبريل 19، 2008

!!احمد فؤاد نجم_ في ميزان البلوجريين


احدي التدوينات التي مررت بها بعد ان نبهني الكبار الي عدم التأخر ليلا في شوراع العم بلوجر وعدم التواجد في الاماكن المظلمه والخربه وعدم السير مع الغرباء

احدي تلك التدوينات تعثرت بها جعلتني اضرب كفا بكف واندم علي عدم اطاعه النصيحه

علي الرغم من اكتشافي ان بالعالم مازالت هناك اشياء جديده ومدهشه لحد الاستفزاز

تتحدث التدوينه عن احمد فؤاد نجم باعتباره شاعرا غير سيئ وترسم صورة عن خطه الادبي الذي ليس هو بالسيئ ولكن ليس مبهرا تارة او بانه مجرد جيد لان الاخرين سيئيين

ولاني لا انوي الدخول في معارك مع الاخرين انأي بنفسي عنها وتوفيرا لطاقتي المتواضعه في ما لا طاقه لي به قررت عدم وضع لينك للتدوينه مع نقل اجزاء منها بامانه

المهم اللي استفزني في التدوينه هو ليس عدم تذوق شعر نجم او اعتبارة غير مبهر او خلاب او جيد لان الاخرين سيئين ولكن اسباب عدم التذوق والمآخذ في حد ذاتها

يقول صاحب التدوينه باعتبارة مثقفا واديبا تعلو قامته لنقد شاعر بحجم نجم

*****************************

أن أحمد فؤاد نجم كان دائما واحدا من هؤلاء الأشخاص الذين تميزوا بقدرتهم على قول الكثير جدا من الكلمات الرنانة والقليل جدا من الأمور المقنعة

وتقريبا لا اعرف ما هي الامور المقنعه التي قل نجم في قولها بس ناخد بالنا ان امور نجم غير مقنعه ودي بدايه مش ها اختلف معاه عليها ها نركنها علي جنب

***************

ويتابع قدرته على التعبير بقوة عما يفكر فيه المصريون، أو عما يعتقد أنهم يفكرون فيه، على أن يكون واضحا ومفهوما وبسيطا، على أن يكون ناقلا أمينا للمجازات والرموز، المتاحة أصلا، حتى بينما المطلوب هو التمرد على هذه الرموز والمجازات. من هذه الناحية، فنجم لم يكن ثوريا أبدا، كان دائما خادما أمينا ل"الشعب المصري"، والخادم الأمين بطبيعة كونه كذلك لا يكون ثوريا. ومثله في ذلك مثل الكثير من الكبار والصغار، المنشغلين دوما بتكويم الرموز على الرموز (وهو ما أسميه بال"بلاغة") بدون أية محاولة للتشكك في هذه الرموز، مثله مثل أناس كثيرين،

**********************

يعني الاول نجم يقول القليل من الامور الغير مقنعه

ولكنه يعبر عن ما يجول في خاطر الشعب بطريقه واضحه مفهومه وبسيطه... طيب كيف يكون واضحا مفهوما بسيطا غير مقنعا وكيف يتم صرف هذه العبارة من اي بنك تحديدا وكيف يمتهن تكويم الرموز علي الرموز!!!! لاحظ التعبير وهنا اتساءل وما هي ادوات اي اديب او شاعر الااستخدام ادوات مثل الصور والتراكيب والسجع الرمز وغيرة

هل اذا استعمل لغه واضحه ومباشره يكون فجا

واذا استعمل الاديب او الشاعر لغه رمزيه لكن واضحه وسهله ومفهومه يكون بيكوّم الرموز علي بعض!!عجبي!! وما هو المطلوب تحديدا منه؟؟

اما التشكك في هذة الرموز فحكايه اخري وهنا يقول المثقف صاحب المقال:

***********************************

الصورة الأدبية لمصر كانت دائما صورة شابة، فلاحة، رشيقة، تنظر لفوق الذي هو المستقبل، كما نجدها عند اثنين من صانعي الرموز، صلاح جاهين ومحمود مختار، وخلافا لهذه الصورة، نجد نجما قد اختار صورة أخرى، أكثر ارتباطا باللاوعي المصري على ما اعتقد هو، وأعتقد أنا معه: "سلامتك يامه يا مهرة، يا حبالة، يا ولادة.. سلامة نهدك المرضع، سلامة بطنك الخضرا"، هكذا يصف نجم مصر المريضة والتي ستتعافى قريبا. كانت مصر عنده امرأة خصبة، ولود، لا يمكن تخيلها رشيقة بحال، وقوية "فالزمن رايح وهي جاية"، كما نعرف جميعا. صورة مصر التي رآها مرتبطة بالأرض بلا هوادة، بخصوبتها وخضرتها، هي الصورة التاريخية التي تشكلت في أذهان المصريين منذ قديم الأزل، وهي صورة لا علاقة لها بغواية الأنثى بحال، وإنما فقط بخصبها. لا ننسى أن نجم هو خادم الشعب المخلص، وليس خادم الصور الأدبية الجاهزة. وفي خدمته بإخلاص للشعب لم يكن يفعل شيئا في الواقع. فما يقوله للشعب، هو ما يعرفه الشعب أصلا. ما الذي فعلته إذن يا أبا النجوم؟

******************************************

حقا ماذا فعل ابو النجوم لم يفعل شيئا ابو النجوم

فقط صدعنا بشويه رموز متكومه علي بعض زيه زي صلاح جاهين ومحمود درويش اشتركوا في وصفها بالفلاحه فقط هو ربطها باللاوعي بتاع المصريين في كونها ولودا!!ايه الجديد؟؟

وقع نجم في نظر المثقف الثوري في فخ التكرار كوم الرموز اللي المصريين عارفينها بس

ولم يقل لنا ما هو المطلوب منه تحديدا؟؟ هل تصور مصر بصورة انثي غاويه مثل هند رستم او نجلاء فتحي ام نتصورها بصورة منّظرة اديبه مثل مي زياده او روز اليوسف او هدي شعراوي... كيف نتصور الوطن..

مايراه المثقف صاحب المقال من وصف مصر بالمرأه الفلاحه القويه هو هو صورة جاهزة ومقولبه في خيال المصريين ولم يقل لنا مثل عن الصورة المفترضه اصلا وهل سيقبلها المتلقي اللي هو المصريين؟؟ام لا؟؟

ام ان الفكرة هو في الثورة فقط علي الرمز ونقطه من اول السطر سواء الرمز كان معبرا عن المرموز عنه ام لا مطابقا ومتجانسا ام متنافرا ؟؟

يتابع المثقف قائلا

تبدأ قصيدة "الفلاحين" لأحمد فؤاد نجم، على حد ما أعرفها، ب"الفلاحين بيغيروا الكتان بالكاكي.. ويغيروا الكاكي بلون الدم.. وبيزرعوك يا قمح ويا السناكي.. وبيحصدوك يا قطن سارية عدم". لنقل أن نجم يساري، أو على الأقل، كان يساريا، ولا أعرف ما الذي أصبح عليه الآن،

*************************

طبعا كلنا بنشوف نجم في التلفزيون وعارفين حالته الصحيه ودخوله المستشفي ولا نعلم هل نجم ما زال يساريا ام غيرّ؟؟

يمكن بقا رأس مالي يدير قريه سياحيه في شرم الشيخ؟؟!!!!

او اصبح اخوانجيا بلحيه وسبحه!!

!! اللي يعرف نجم غير الي ايه يقول لاخينا المثقف

******************************

في إحدى أبيات القصيدة يقرر نجم: "غنوا التلامذة الصبح.. للحرية"، ونضيف نحن من جانبا سؤالا: متى غنى التلامذة؟ قبل، أم بعد عودتهم للجَد تاني؟ ليس هذا، والعياذ بالله، محض استظراف سمج من جانبنا. إنه سؤال آخر، يتصل بحالة العودة والتي بمقتضاها "رجعوا التلامذة يا عم حمزة للجد تاني". عودة التلامذة للجد تاني، تفترض أنهم في وقت ما كانوا بعيدين عن هذا الجد، وكانوا منشغلين عن القضية بسائر الأمور التافهة، الكورة مثلا، والأونطة، والمناقشة وجدل بيزنطة، والصحافة والصحفجية، فوجود الفرع يقتضي وجود الأصل بالضرورة. وبرغم هذا الاعتراف الضمني، إلا أن نجم لا يصور لنا أبدا هذا الفترة المعيبة من حياة التلاميذ، وإنما ينساق دوما وراء غناء التلامذة الصبح للحرية. (بالضبط مثلما تفعل الصحف القومية. أول يوم إضراب: الأمور تسير على ما يرام. ثاني يوم إضراب: عاد الهدوء إلى البلاد. هو كان الهدوء راح فين؟ هذا هو السؤال الذي لم تجب عنه صحافتنا). نعرف جميعا، حتى بدون الاستعانة بأغاني وجيه عزيز، أن التلامذة يعني الأمل، والبراءة، وبكرة، وكل الحاجات الكويسة ف الدنيا، ولم يكن نجم مستعدا أبدا للتخلي عن هذا الرمز لكي يكون أكثر منطقية مع نفسه، أو أكثر واقعية، على الرغم من التصوير الدائم له بأنه "الأكثر واقعية"، في مقابل أولئك الغارقين في متاهات المجاز والرموز والفوازير، أي في مقابل من يسمون عادة ب"شعراء الحداثة".

*****************************************

طبعا انا ايضا لا اعتقد ان المثقف الاديب بيستظرف حاشا لله

هو فقط يختلف مع نجم في ان التلامذه هم البراءه والامل والحاجات الكويسه ...!!كان يرغب مثلا في استعمال رمز اخر مغاير

طبعا طبقا لقناعاته وتذوقه الخاص لم نعرف ما هو الرمز المناسب للبراءة بعيدا عن الفاظ نجم المكررة الممله ورموزة المتكومه فوق بعض!!ا

هل نرمز الي البراءه مثلا بقطار السكه الحديد ام بباب خشب ام برنين الجرس حتي يصبح الرمز ثوريا متجددا ومبهرا!!

**************************

يختم كاتب المقال بالجمله التاليه:

فقصائد نجم تصل للناس بسهولة، لأنها لم تغادرهم أصلا، لم تتحرك خطوة واحدة غير متوقعة، والبعض بالتأكيد ، ومنهم نجم كما أتصور، يرون في هذا أمرا غير سيء، إن لم يكن خلابا.

********************

وهنا ينجو نجم من فخ السيئ ويحصل علي صك غفرانه ويبقا نجم في كتيبه الادباء الشبان!!! اللذين مع بعض الوقت وعبر سنوات مقبله باستطاعتهم تطوير انفسهم والوصول الي درجه مبهر وخلاب

ربنا يديك الصحه ياعم نجم وطوله العمر وتعيش وتشوف ونشوف معاك!!1





هناك 40 تعليقًا:

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جايه بس اسلم واحجز اول تعليق
وبعدين هابقي اجي اقرا واعلق براحتي
اصل خلاص جرس المرواح ضرب والساعه عدت اتناشر
:-)

سلام يا احلي قمر

Bella يقول...

الله يسامحك
ورايا شغل بكرة وعايزة اقوم انام

ايه يابنتي التدوينة دي

محتاجة قعدة وجردل نسكافية علشان الواحد يمخمخ ويعرف يرد كويس

ان شاء الله بكرة لما ارجع من الشغل اجي اشوف

كمان عايزين نعرف عنوان المدونة الهمامة دي

ياريت يكرمك ربنا يابنتي ويسعد قلبك

^ H@fSS@^ يقول...

بيلا التدوينة المشار اليها هي تدوينة نائل الطوخي و ده الرابط بتاعها

http://naelaltoukhy.blogspot.com/2008/04/blog-post_18.html

انا مش شايفة اي غضاضة في نشر رابط مدونته لانه من حقنا نعرف كلنا هو قال ايه بالكامل و من حقه هو كمان يعرف وجهة نظرنا في الموضوع بناءا على اللي انتي كتبتيه يا قمر
احنا هنا بنتناقش
و كمان في الادب
يعني الحكاية اذواق
اه طبعا ممكن اتضايق ان حد يقول على شاعر مفضل عندي انه كذاا او كذا
لكنه من حقه برضو انه يعبر عن رايه
عمر ما الناس حتتفق على راي واحد اصلا
من اول ربنا لغاية درجة تسوية القرنبيط
لكن ما استوقفني هنا شئ واحد و هو مقولتك التالي
"
هل اذا استعمل لغه واضحه ومباشره يكون فجا
واذا استعمل الاديب او الشاعر لغه رمزيه لكن واضحه وسهله ومفهومه يكون بيكوّم الرموز علي بعض!!عجبي!! وما هو المطلوب تحديدا منه؟؟
"
انا يهمني و بشدة اعرف رايك انتي بالذات هل انت عاوزة الاديب يكون بيتعامل بالرمز مع جمهوره او يتعامل بكل وضوح و صراحة ويضرب سهم في قلب الموضوع بعيدا عن كل الزواقات الادبية كما يسميها البعض؟؟
يعني هل انتي شايفة ان التعامل مع الجمهور بكل بساطة هو تهميش للمروز فتبقى حاجة مش كويسة

لان بالنسبة لي مش واضح اصلا انتي معترضة في الجزئية دي على ايه
هل انتي معترضة انه قال ان نجم واضح ام معترضة ان قال ان نجم رمزي؟؟
عن نفسي احب اعرف انتي رايك ايه بالذات و بجد حتفرق معايا كتير

و انا حطيت رابط التدوينة علشان تشوفي كلام نائل نفسه في رده على عزة مغازي
و هو وضح الامر بزيادة
هو في منتهى البساطة بيكتب تعبيرا عن رايه و ليس عن راي الاخرين
و بالتالي رايه مش لابد يكون زي اغلب اراءنا
و مش لازم يكون هو غلط و احنا صح او العكس
ببساطة
راي غيري خطا يحتمل الصواب و راي صواب يحتمل الخطأ
في النهاية
سواء نائل او غيره
انتقدوا نجم او غيره
فمش طبيعي ان احنا نعترض على اعتراضهم
لكن الطبيعي ان احنا نتقبل رايهم بكل هدوء و بساطة رد الفعل و نناقش الموضوع بشكل علمي
و ندور على مقاييس علمية و نبتعد عن مشاعرنا و يكفي اننا نفتكر انه ممكن يجيي يوم و نحب نعترض على شاعر او كاتب او ايا كان الموضوع صاحب النقاش و مش حنحب وقتها حد يقولنا مش من حقكوا و من حقكوا
اللي ارضاه لنفسي ارضاه لغيري
و العكس صحيح

تحياتي

Bella يقول...

شكرا ياحفصة على اللينك

كده بقى الواحد يكون موضوعي في رده
يعني يعرف الراي من المنبع علشان يعرف يرد كويس

نلتقي غدا بعون الله

بنت القمر يقول...

فضفضه
اهلا ومستنين رجوعك

.
.
بيلا
.
.
بالعكس الكلام واضح بس انا نزلتها متاخر مستنيه اعرف رأيك
.
.
.
حفصه
.
.
كنت افضل يا حفصه انك متنزليش الرابط انا قريت كلام ومعجبنيش ونقلته كوبي وبيست لزواري وكتبت معاه رأيي
انا مليش غرض اشتبك مع حد وميهمنيش ان صاحب التدوينه يعرف رأيي لانه مش ها يقدم ولا يأخر... انتي قلتي انها ازواق.... فكنت اتمني تحترمي رغبتي في عدم وضع الرابط
تانيا
ولاني مش عاوزة اشتبك مع حد عشان محدش يقول اني يخترع نقط خلافيه!!
كان المهم محتوي الكلام مش مين صاحبه
ولكن اللي حصل حصل
****************
بالنسبه انه يكون سهل وواضح ومفهوم وبيستعمل رموز مستقرة في وعيي المصريين ده مش متعارض مع بعضه ومعنديش معاه اي بربليم
انا مش معترضه صاحب البوست هو اللي معترض!!!
وبالتالي يا حفصه انا معترضه علي اعتراضه
فهمتي؟؟
يعني منوصفش مصر بالفلاحه الحبّاله المهرة
لكنه يفضل وصفها بالمرأه في حال الغوايه والانوثه لم يقل لنا هل الثورة علي الرمز هو هدف في حد ذاته؟
وهل الرمز الجديد ده ها يكون مقبول للناس.. ولا الناس مش مشكللته!!!

والا زي مابيقول هو مش انا_ انت جبت الرموز في لا وعي المصريين تبقا عملت ايه يا ابو النجوم؟؟!!! ولا حاجه تخيلي
انا مفترضتش مشكله عشان اجيب لها حل
هو الي عرض مشكله ومقدمش حل!!
وهل كل ما فعله نجم تكويم شويه رموز علي بعض
ردي انتي يا حفصه مما يجعله ليس سيئ!!!
ولكن ليس وخلابا

Hypatia يقول...

انا ضد تقديس الاشخاص رغم انى بحب عمونا نجم جدا جدا لكن ماتضايقتش اوى من المقال المشار اليه لانه فى النهايه "شاعر" والشعر تذوق واللى انا باتذوقه غيرى ممكن ميعجبش بيه وهكذا

بس اول مره الاقي اختلاف على عمونا نجم حاجه غريبه فعلا بس صاحب المقال متعداش حدود الادب ومن حق اللى بيفهمو فى الشعر او محبي احمد فؤاد نجم انهم يردو بادب برضه زى ما انتى رديتي

:)

Bella يقول...

انا جيت

بداية ياعزيزتي لايختلف اثنان على حق كل فرد في التعبير عن رايه كيفما شاء طالما لم يتعد حدود اللياقة والادب

بالنسبة للنقد الأدبي فتحكمه قواعد وأصول ترتبط بالموضوعية والمنهج العلمي في النقد وباقي الامور التي اصبحت غائبة او مغيبة عند التعبير عن وجهة نظر معينة

والتذوق الأدبي نسبي جدا شانه شان اي شيئ صعب قياسه
فقد تحبي شاعرا وتريه اشعر من غيره ويرى غيرك عكس ذلك

وهكذا

ومع حبي الشديد جدا لاستاذنا العزيز أحمد فؤاد نجم فهذا لايعني ان انكر على أحد ان ينتقد أعماله

والحقيقة لااتفق معك في عدم ذكر عنوان المدونة بل على العكس اعتقد ان وجود اللينك سيجعل الصورة اوضح خاصة وقد طالعت الموضوع في حينه بالامس قبل ان يتم إدخال بعض التعديلات عليه والخاصة بخطأ نائل الطوخي في اختيار القصيدة التي بنى عليها نقده والتي اتضح انها لشاعر آخر غير الاستاذ احمد فؤاد نجم.

من حق نائل او اي شخص ان يقول رايه

ومن حقنا كذلك

وسبق واختلفت مع الاستاذ نائل في شرح معنى احدى الكلمات العربية واعتقد ان رايي لم يقنعه رغم ان ردي كان مدعما بالأدلة والبراهين

ماعلينا هذه كانت ملحوظة جانبية

الخلاصة ياعزيزتي أن كل قول مردود عليه
خاصة وهو يحتكم لذائقة نسبية ومعرفة تراكمية لمفردات قد يفسرها البعض بمعنى مختلف تبعاً لرؤيتهم الخاصة.

فلاعليك

لن ينقص قدر الاستاذ اذا انتقده ناقد
ولن يزيد قدره مدح مادح

فالمكانة التي وصلها الاستاذ احمد فؤاد نجم وغيره من أعلام أدبنا وشعرنا تعدت هذه الامور بمراحل

تحياتي

بنت القمر يقول...

نسرين بسيوني
انا عارفه ان الشعر تذوق ولا عندي اي اعتراض انه محدش يعجبه نجم
بس احب افهم برضه اسبابه
بمعني لما يقولي ان نجم كتب اشياء قليله مقنعه
اقوله زي ايه؟؟
لما نجم يكون كتب اشياء قليله مقنعه امال مين اللي يكون كتب اشياء كتير مقنعه؟؟
لما يقولي ان نجم معملش حاجه غير انه كوم الرموز بعضها فوق بعض!!
اقوله يا سلام!
كل ما كتبه نجم وتربينا عليه وشربناه
هو مجدر تكويم رموز!!
لما يقولي ان رموزه عاديه وفي لاوعي المصريين_ وعملت ايه انت يا ابو النجوم_ لازم اعترض بشده واقوله
ازاااي امال مش الرمز لازم يكون مقبول عند المتلقي
يعني مش تقديس لنجم دي دردشه ادبيه مش اكتر مع زواري
بزمتك انتي طيب نجم وحش
ليس بسيئ ولكن ليس خلابا
عجبي
ده الشعر بيشر من بقه زي السحر
وعجبي
منورة يا نسرين

بنت القمر يقول...

بيلا العزيزة
شوفي يا بيلا
انا عارفه والنعمه ان الموضوع تذوق
شعري واختلاف زوق بس احب افهم اسبابك لما تقوليلي انا ما بحبش نجم
لازم عشان انا مخي يستوعب اقولك بديهيا ليه؟؟
ايه اللي مش بيعجبك؟؟
وبعدين انا محطتش الرابط عشان مش قضيتي ولا يفرق مين اللي قاله؟
الا اذا كان زواري لا يثقوا في امانه ما نقلت او اني بقا الفت الكلام ده
تالتا احيانا بكون بتصرف بحرص مع الاخرين ممكن زياده عن اللزوم زي المرة دي عشان مش بكون ضامنه قبول الطرف اللي ادامي لما كتبت
بمعني لو مش متأكده ان بيلا ها تستحمل اني ارفض ما كتبته_ ها انفخ في الزبادي
لان تقريبا الشوربه بتلسعني اليومين دول جامد
((((:
*****************
احب بس استأذنك وانقلك جزء من ردي علي نسرين وها تفهمي قصدي تماما
********************
عادي ان حد
مش يعجبه نجم
بس احب افهم برضه اسبابه
بمعني لما يقولي ان نجم كتب اشياء قليله مقنعه
اقوله زي ايه؟؟
لما نجم يكون كتب اشياء قليله مقنعه امال مين اللي يكون كتب اشياء كتير مقنعه؟؟
لما يقولي ان نجم معملش حاجه غير انه كوم الرموز بعضها فوق بعض!!
اقوله يا سلام!
كل ما كتبه نجم وتربينا عليه وشربناه
هو مجدر تكويم رموز!!
طب مش الرمز والسجع والتوريه والكنايه وغيرها من صور البلاغه هي دي ادوات الشاعر اللي لما يستخدمها ببراعه يكون عمل شغله_ ولا لما يستعملها نقوله_ انت عملت ايه غير تكويم الرمزو فوق بعض!
لما يقولي ان رموزه عاديه وفي لاوعي المصريين_ وعملت ايه انت يا ابو النجوم_ لازم اعترض بشده واقوله
ازاااي امال مش الرمز لازم يكون مقبول عند المتلقي{ ارجعي لحكايه التلامذه _ ووصف مصر}
يعني مش تقديس لنجم دي دردشه ادبيه مش اكتر مع زواري
بزمتك انتي طيب نجم وحش
ليس بسيئ ولكن ليس خلابا
عجبي
ده الشعر بيشر من بقه زي السحر
وعموما انا ها ارجع للرابط واشوف التعديل
منورة بيلا وتحياتي
وشكراااا جدا بخصوص امبارح
(((:

عين فى الجنة يقول...

احمد نجم شخصيا ايقونه و رمز من رموز الوطن وقال رأيه بصراحه فى السادات ونظامه ودفع الفاتورة هو وزوجته صافيناز كازم ونوارة اللى سمها نوارة الانتصار لانها اتولدت وقت حرب اكتوبر دفعوا فاتورة المعارضة غاليه، سجن وبهدله وهجرة ، وانا فاهم طبعا ليه فى بعض اللى كتبوا عنه بيقبلوه من تحت الضرس :))) لانهم ساداتيين بس ده موش موضوعنا

وانا بصراحه احب عم احمد وباحب اللى يحبه واتغاظ من اللى ما يدلوش حقه من الاحترام
والاستاذ المدون اللى كتب عنه وقال رأيه احنا بنحترم حقه فى التعبير ونحترم كل اصحاب الاراء ما عدا طبعا اللى بيشطوا ضد الدين وضد الاخلاق

وكمان انتى من حقك يا قمر انك تعبرى عن رايك فى كلام الاستاذ المدون ايا كان ما كتبه وايا كان رأيك فيه وشيء عادى انك تهاجمى رأيه وتختلفى مع اللى كتبه فى حدود المتعارف عليه من النقد

ومن حق القراء زوار مدونتك انهم ينحازوا لكى او ضدك ايضا فى حدود المتعارف عليه من اصول الاختلاف

وبناء على ما تقدم فانا منحاز ليكى لانى شايف ان كلام الاستاذ المدون من قبيل الجعجعة بدون طحن او الحرث فى البحر لا يقدم ولا يؤخر

^ H@fSS@^ يقول...

استاذ راجي بس احب اقول لحضرتك حاجة
اولا مافيش حاجة اسمها ساداتيين
دي بدعة خيبانة اختلقوها الناصريين الغلابة علشان يعملوا لنفسهم جبهة تهيئية مضادة
و عن نفسي انا اعرف ناس بتموت في السادات و نفس الوقت بتموت في شعر نجم و انا اولهم
لانه فنان و الفن بالنسبة لي لا يسيس و انا لا يمكن مثلا احرم نفسي من شعر او كتابات شخص علشان هو ضدي في الاتجاة السياسي
دي تبقى مصيبة و انا اللي حكون خسرانه
و انا عن نفسي حضرت حفلة لابو النجوم و قال فيها قصيدة البتاع و صقفتله في اخرها لما ايدي ورمت
فيا ريت لو منعممش و نتكلم بصيغة المجمل و نصبغ الصبغة الشمولية على ناس بتحاول تتكلم بطريقة منهجية شويةو بتعبر عن رايها
و المفروض ان حرية الراي مكفولة

و اصلا طلعت القصيدة مش بتاعت الفاجومي

تحياتي

بنت القمر يقول...

راجي
اهلا بيك منور المكان جدا
وانا منحازة ليك لما قلت ان نجم رمز من رموز الوطن وايقونه
ومنحازة لانحيازك ليا
((:
وفعلا اي كلام مش ها يقلل حجم موهبته ولا سلاسه تعبيراته
وبمناسبه ان المدون صاحب النقد راجع نفسه بعد ما نوارة صححت له المعلومه
فهو جاب قصيده تانيه برضه عشان تؤيد وجهه نظره الاولانيه
((((:
يعني اصر اصرارا والح الحاحا
ومع برضه كامل اعترافي انه من حق اي حد ينقد اي حد
لكن برضه بناءا علي اسباب مقنعه
مش تقولي بيكوم الرموز؟؟
عجبي
منور حضورك ليه ثقل دايما يا راجي وبيديني ثقه فيما اكتب وسلامه تصوري
تحياتي
ويحيا نجم حبيب الشعب

بنت القمر يقول...

حفصه
هو غير القصيده بقصيده تانيه
عشان يؤيد وجهه نظره الاولانيه
يعني مش فارقه
هو عند موقفه_ _ وانا كمان
((((:
منورة

عين فى الجنة يقول...

استاذة حفصة

لا معلش بقى فى حاجة اسمها ساداتيين وهما اللى بيسموا نفسهم كده موش الغلابة الناصريين اللى سموهم
وعلشان السادات اصلا عبارة عن ثوب مليان خروم يعنى مالوش ميزة غير انه مات بدرى فيقوم انصارة بمهاجمة اعدائة بديلا عن مدحه لانهم ماعندهموش حاجة يمدحوه بيها
وبعدين الفن موقف من الحياة وانعكاس لرأى المبدع فهو متسيس لوحده وهو يعنى نجم لو كان بينظم شعر فى الحب والغزل ووجع القلب كان اتسجن ؟

ازيك والله وحشانى موش بتيجى ليه؟

لكى التحية والمودة

nael eltoukhy يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
nael eltoukhy يقول...

الاستاذة بنت القمر:

بالنسبة لموضوع تغيير التدوينة بتاعتي فانا كان ف البداية عندي امثال كتيرة على نقاط كنت واخدها على نجم، وفيها بعض التحليل لشعره اللي حاولت اعمله ولا اعرف اذا كنت وفقت ام لا فيه، لاني بعمل عن نجم دراسة، ولما نوارة صلحت لي الغلطة في القصيدة اضطريت فعلا اني اصلح في التدوينة، واجيب امثلة تانية غير المثال اللي انا كنت غلطان فيه

مش من قبيل الح الحاحا واصر اصرارا يعني يا استاذة :)، وانما من قبيل ان فيه امثلة كتير بتؤكد وجهة نظر ما، وانا غيرت مثالي الاول وجبت مثال تاني على نفس الحاجة واعتذرت عن الخطأ واشرت له

:)

ومتشكر للاهتمام اوي، وانا اسف لو كنت ازعجتك بردي

ملحوظة: انا صاحب التعليق اللي فوق الممحو، محوته لانه كانت هناك بعض الاخطاء الطباعية التي اعتذر عنها

جبهة التهييس الشعبية يقول...

لا لا لا لا

ثانية واحدة
كل المحاضرات دي في حرية الرأي عشان البنت قالت رأيها؟
اظن زي ما من حق نائل يقول رأيه هي من حقها تعترض على رأيها وللا ايه؟
:))
بس عجبني ان رمز البراءة سكة حديد

MAKSOFA يقول...

نجم تاريخ وتراث ونجم حقيقي لايمكن أنكار دوره مهما كانت الأفتاءات التي تحاول تقيم شعره أو دوره

على باب الله يقول...

لولا إختلاف الأذواق لبارت السلع

-=--

من حقه يقول رأيه طالما ما فيهوش إهانة شخصية , زي ما من حقك تقولي لنا رأيك برضه

---

كنت أتمني أن تضعي لنا رابط التدوينة التي تتحدثي عنها لكي نقرأ نصها الكامل

---

خالص تحياتي

بنت القمر يقول...

الاستاذ نائل الطوخي:
.
هو مفيش حاجه بتستخبي في البلد دي؟
((:
.
عموما اهلا مرور حضرتك
.انا متابعه حضرتك ولينك تدوينك علي الريدر بتاعي
وبتابع ما تكتب بناءا علي اجماع اصدقاء لي علي تميز ما تكتب
واعترف انه احيانا اعجب بما تكتب
.ولكن المرة دي الحقيقه_ للمرة المليون معنديش عتراض علي تذوقك الادبي
مفهمتش ايه المطلوب من نجم تحديدا
او حكايه تكويم الرموز
الكلمات الراسخه في لا وعيي المصريين
وكيف يكون الرمز مغايرا للمرموز وبقيه النقاط المشروحه في البوست او ردي علي تعليقات الساده الافاضل
بس
انا شفت طبعا انك غيرت القصيده واعتذرت بعد نوراة ماقالت لحضرتك وده شيئ جميل
بس هو كان ينفع ما تعملش كده
((:
وجهه النظر الما اللي حضرتك بنيت ودللت عليها بأمثله جديده هي يقين تقريبا بالنسبه ليك
وبالتالي ها تدلل عليه وتثبته بكل الطرق والقصائد
((:
عموما مفيش اي ازعاج.. انا بس حريصه احيانا
والموضوع كان ملح عليا انا ولازم اعلق عليه بس في بيتي.. {مدونتى}
ايثارا للسلامه
وبعد ما تابعت التعليقات اعتقد انه من اقربها لما ارغب في قوله تعليق حنا السكران
اخيرا اهلا بيك
اشكر مرورك
تحياتي

بنت القمر يقول...

نواره{جبهة التهييس الشعبيه}
شرفتي المدونه
هو تقريبا احنا بقينا عندنا هوس بحريه الرأي
لكن مش بالرأي الاخر
((:
وتقريبا انا شكيت انا بنقد عم نجم
مش الاستاذ نائل الطوخي
((:
مع احترامي والله
المهم
حتي بعد تغيير الاستاذ نائل تعتبر القصيده دليل علي وجهة نظر ما يرغب في اثباتها بكل القصائد
بالذات في حكايه الرمزو اللي عجبتك
واللي انا شايفه ان نجاح نجم
انه برع في استعمال رموز مقبوله شعبيا
وتوصيفات راسخه في لاوعي المصريين
عشان كده نجم نجح والناس حبته
لكن لو ثار علي الرمز
ها يبقا لامؤاخذة زي الشعرا بتوع
الحلزونه ياما الحلزونه
((((((((((:
ولوعمل كده ها يعجب الفئه اللي بتتذوق ده
وبتعتبره ابداع.. وممكن يقولك ساعتها اصل الحلزونه رمز ثوري علي مصر... او البراه او الطبقه الكادحه!!
لكن اكيد مش ها يكون حبيب الشعب ولا لسانه
سيبك انتي بس
سلمي عليه وقوليله
وراك ستات تاكل الزلط(:

بنت القمر يقول...

مكسوفه منورة
لافض فوك
اشكر مرورك

عدى النهار يقول...

لاحظت أنا موضوع الشوربة السخنة اللي بتتقدم لك فى أماكن كتيرة من غير ما تطلبيها
:)
نصيحة أخوية.. ماتخليش النت تسبب لك أرق وضغط نفسى

بنت القمر يقول...

علي باب الله
اقرا التعليقات تاني
البوست للاستاذ نائل الطوخي.. تلاقيه فوق كده بتعليقين تلاته لابس قميص احمروقاعد علي مكتب
((:
وبعد ما تقرا هناك
تلاقي توضيح للفكرة مني ومنه
منور
اشكر مرورك

غير معرف يقول...

الحوار والنقاش المحتدم جميل بصفة عامة ..

بس أحمد فؤاد نجم قامة كبيرة .. وتاريخ غير أنه أديب وشاعر استخدم لغتنا العادية اللى احنا عايشين بيها فى التعبير كأجمل مايكون ..

ماأريد أن أقول .. يعنى ليس هناك أحد فوق النقد .. لكننى أرجو قبل أن ننتقد .. وهذا حقنا .. أن نعد أنفسنا اعدادا جيدا .. ونقرأ كثيرا وطويلا حتى لانقع فى أخطاء قد تقلل من قيمة هذا النقد

تحياتى للبوست المثير ..

nael eltoukhy يقول...

لا يا بنت القمر. ارجوكي ماتخلطيش الحقايق ببعضها. وماتحطيش ابو قرش مع ابو قرشين. انا معملتش اي توضيح للتدوينة بتاعتي هنا، لاني ببساطة رادد على كل النقاط اللي انتي بتقوليها عندي، والنقاط اللي انتي سالتيهالي كلها مردود عليها، سواء في متن التدوينة بتاعتي او ف ردودي على الناس هناك، لان فيه ناس تانيين طرحوها، مش انتي لوحدكم يعني، انتي بتمثلي ضمير أمة، ولك ان تفخري طبعا
:))

هنا ف المدونة بتاعتك انا اتكلمت بس ف حتة ان المسالة مش اصرار وعند أعمي من جانبي، انا قلت ان اي حد بيعمل بحث، او بيكتب دراسة بجد، بيحضر امثلة كتير على الحاجة اللي هو بيقولها، وبالتالي فدا كان موضوع تغيير التدوينة، جبت مثال بدال التاني، لما عرفت ان فيه واحد منهم غلط

بعدين بقى واللي انا عاوز اقوله: انتي صعبتي عليا والله يا بنتي. قمت فكرت ف حاجة. إيه رأيك أحاول أقنعك بفكرتي عن الشعر وانتي تحاولي تقنعيني بفكرتك عن الشعر، ونشوف مين اللي هيقنع التاني، بتوع شعر المظاهرات ولا بتوع شعر الحلزونة، لان واضح من كلامك انك مثقفة بشكل فريد فعلا، وانا مبهور فعلا بذكائك وحابب ادخل نقاش معاكي حوالين الموضوع اللي طرحتيه

أنا عاوز ابدأ الموضوع مثلا بسؤال انا حابب اوي اني اسألهولك، والسؤال بسيط اوي. بيقول: انتي بتفضلي انهي نوع من الشعر اكتر، الشعر اللي بيغير تفكير الناس ولا اللي بيبسيبهم زي ما هما؟

جاوبي عليان وعلى حسب جوابك هيكون سؤالي التاني او ردي التاني، وهكذا وهكذا وهكذا، وطبعا ممكن انتي تساليني السؤال اللي على مزاجك

حلوة اللعبة؟

وياللا اهو كله بثوابه وادينا بنهدي واحد ضال للاسلام

:))

اتفقنا؟

بنت القمر يقول...

الاسده الافاضل
قصيده فاجوميه لحين العوده
***************
الحمد لله خبطنا
تحت بطاطنا
يا محلا رجعه ظباطنا
من خط النار
يا اهل مصر المحميه
بالحراميه
الفول كتير والطعميه
والبر عمار
والعيشه معدن واهي ماشيه
اخر اشيا
مادام جنابه والحاشيه
بكروش وكتار
ح تقول لى سينا وما سينا شي
ما تدوشناشي
ما ستميت اوتوبيس ماشى
شاحنين انفار
ايه يعني لما يموت مليون
او كل الكون
العمر اصلا مش مضمون
والناس اعمار
الحمدلله وأهي
ظاطت
والبيه حاطط
في كل حته
مدير ظابط
وإن شالله
حمار
ايه يعني فى العقبه جرينا
ولا ف سينا
هى الهزيمه تنسينا
اننا احرار
ايه يعني شعب ف ليل ذلة
ضايع كله
دا كفاية بس اما تقول له
احنا الثوار
الحمد الله ولا حولا
مصر الدوله
غرقانة فى الكدب علاوله
والشعب احتار
وكفايه اسيادنا البعدا
عايشين سعدا
بفضل ناس تملا المعده
وتقول اشعار
اشعار تمجد وتماين
حتى الخاين
وان شا الله يخربها مداين
عبد الجبار
تحياتي

بنت القمر يقول...

شريف
*********
بس أحمد فؤاد نجم قامة كبيرة .. وتاريخ غير أنه أديب وشاعر استخدم لغتنا العادية اللى احنا عايشين بيها فى التعبير كأجمل مايكون
**********
مفيش افضل من تعليقك
وكلماتك
كأجمل ما يكون
اشكر مرورك تحياتي

بنت القمر يقول...

الاستاذ نائل الطوخي
********
عشان مش بحب اشيل التكليف مع الغرباء
.
صعبانه عليك ليه؟؟
ميصعبش عليك غالي
عاوز تتبادل الافكار والقناعات؟؟
ولاتخش مباراه ملاكمه تستعمل فيها عضلات حضرتك الكلاميه
لو كان الاجابه رقم اتنين يبقا العنوان غلط!!
شوف يا استاذ نائل
انا مرضتش احط لينك التدوينه ولا اكتب رأيي عندك عشان زي ما حضرتك تقول كتبت كلمتي وخلاص مش طالبه مشاحنات مع الاخرين
اكيد عمرنا ما ها نتفق لكن كان ممكن نفهم وجهات نظر بعض
بس بما انك بادي القصيده كفر وها نهدي ضال للاسلام
يبقا اللون مش عاجبني
وكمان السؤال اللي حضرتك طرحته في استخفاف بيا!!
**********
والسؤال بسيط اوي. بيقول: انتي بتفضلي انهي نوع من الشعر اكتر، الشعر اللي بيغير تفكير الناس ولا اللي بيبسيبهم زي ما هما؟
************
انا مش بحب حد يستخف بيا
وعشان كده مش ها اجاوب
لكن
عشان انت في بيتي{مدونتي} وليك واجب الضيافه
ممكن ارد عليك يأسئله تانيه
الشاعر الذي يبرع في استعمال اساليبه وادواته ويبرع في غرس فكرته من خلالها افضل ام هذا الغارق في بحور الرموز والمجازات والفلسفه؟؟
وده وصفك!
الشاعر الذي تصل قصيدته مثل طلقه الي المتلقي فتسبب حاله من الاشباع والفهم والمتعه
ام الذي يحتاج الي قاموس سفير معاه لشرح مفرداته واعاده لضمها كحبات عقد مفروط؟
الشعر الي يمس اطياف الشعب جميعا من اقصي الصعيد الي شمال الوادي
{نجم كتب حلو اوي عن اسكندريه وعن ريف وادي النيل لدرجه تحتار الراجل ده منين اصلا}
ام الشعر المناسب لصلونات المثقفين وندوات شعر الحلزونه
هناك يحيا وهناك يقبر!!
علي فكرة حكايه الحلزونه جت معايا مش سخريه لكن زي ما تقول قفشه مع نوارة بس
القصيده اللي فوق
زي ما حضرتك تقول نوع من الحكي الذي نطلق عليه بالبلدي لؤم فلاحين وهو ان يكون كل ما تقصد بعكس ما تقول
فاكر فيلم الزوجه التانيه؟؟
العمده ادعوا له
الاخرين: يعمر بيت ابووووه
علي هذة الطريقة المصريه الصميمه بكل بساطه
وكل عمق في ان معا
كتب نجم
خلص الكلام
اشرب قهوتك
وسيب اجاباتك في الكنترول رووم
والتاكسي علي حسابي
يا مثقف
نورت وشرفت

بنت القمر يقول...

عدي النهار
براجع التعليقات لقيت تعليق حضرتك مدفوس
((: اسفه علي تأخير الرد مخدتش بالي
والله يا اخي الغرض من الكتابه ومربع التعليقت تبادل الرؤي والقناعات والافكار
متعرفش ليه العالم لافتراضي بقا نفس العالم الحقيقي
وتلاقي الاخرين اللي عاوز تهرب منهم في الواقع مجرد استبدلتهم باخرين تانيين في العالم الاليكتروني
((:
حتي مشاعر الحسد والغيره والمنافسه ونصب الافخاخ!!!
ويبدو ان البعض يصر علي تقديم الشوربه المغليه لي هذة الايام ومازلت احاول اختبار قوةتحملي
وطول بالي
لكن اكيد لكل شيئ حدود
عموما حضرتك عارف ان ملاحظاتك
دايما
تستحق علامه الايزو في صوابها وصحه تحليلها
بس انت شفت انهي شوربه وفين؟؟
دول بتوع اربع سلاطين شوربه الاسبوع ده ورا بعض
(((((:
تحياتي

عدى النهار يقول...

مش لازم يعنى أنهى سلاطين :) هو كله فى العناوين اللي فى الريدر عندك وبرضه تدويناتك أحياناً.. مش حاكرر نصيحتى تانى بأه
:)

nael eltoukhy يقول...

يعني يا استاذة بنت القمر
اولا

انا راضي ذمتك؟

هل ينفع انك تكتبي ف تدوينتك انك مش فاهمة منطلقات الاخ المثقف - اللي افترض مبدئيا انه انا - للحكم على نجم بالطريقة دي، واي حد ييجي يعلق عندك تشتكيله انك مش فاهمة منطلقاتي وانك - والله العظيم والله العظيم - عادي يعني مش معترضة اني اهاجم او ادافع بس عاوزة تفهمي بس، ولما اجي انا اتناقش معاك تقولي لي اصل انا مش عاوزة اخش ف جدل

طيب يبقى بتشتكي من عدم الفهم ليه؟ ماهو كدا يبقى انتي اللي اخترتي بارادتك عدم الفهم. اللي عاوز يفهم، ميخافش من الجدل

ثانيا: وفين الاستخفاف في السؤال اللي انا طرحته؟ ازاي يعني فيه استخفاف؟ ياريتك تشرحيلي الحتة دي

ثالثا: اسئلتك كلها مش منطقية، لاني كدا بفضل بين حاجتين مش متناقضتين، كإنك بتسألي شخص: بتفضل انهي اكتر الملوخية ولا اغاني عبد الحليم؟ السؤال الاول: الشاعر اللي بيبرع ف استخدام ادواته ام الغارق في بحورالمجازات؟ ممكن واحد يعمل الاتنين ايه المشكلة؟ وفيه كتير عملوا الاتنين. اتصور ان صياغة السؤال كانت تبقي كالاتي: الشاعر اللي بيبرع في استخدام ادواته ام اللي لا يبرع؟ او الشاعر الغارق في بحور المجازات ام ذلك البعيد عنها؟ كدا يبقى فيه منطق للمفاضلة
نفس الحكاية بتسري على السؤال التاني
السؤال التالت بس متصاغ حلو وصياغة منطقية - هو الوحيد اللي متصاغ صياغة منطقية يا استاذتنا
واجابتي: احب اكتر الشعر اللي بيمس اطياف الشعب جميعا، بما فيه المثقفين طبعا وندوات شعر الحلزونة، لانهم جزء من الشعب

وطبعا كدا احنا بنتكلم عن شاعر خيالي، لان مفيش شاعر بيمس اطياف الشعب جميعا يا دكتورة، بيتهيالي ربنا نفسه الناس ماتفقتش عليه، لو انتي معايا ف الموضوع دا


كدا بقى انا قفشت من اسئلتك وزعلت وقلت مش هدخل ف جدل علشان متستخدميش عليا عضلاتك او الاسئلة دي فيها استخفاف بيا ولا رديت بكل هدوء؟ لان مفيش حاجة اخاف منها



فعلا انا مش عاوزك تتضايقي كدا من نهدي ضال للاسلام. طبعا واضح اني كنت بهزر فيها وكنت حاطط الوشوش اللي بتبتسم، يعني النية صافية والنبي يا دكتورة. وبعدين ما انتي طلعتيني مجنون وبقول كلام مش مفهوم ومش مترابط في التدوينة بتاعتك ولما جيت اناقشك قلتي لي لا انا مش هدخل مشاحنات. زعلت انا؟ برغم انه كان كلام جد اوي مش هزار؟ ابدا. سيب اللي يتكلم يتكلم


نصيحة له: بس يبقى قد كلامه

بنت القمر يقول...

عدي النهار
الريدر ده عامل زي المخبر الخصوصي ورايا بقا
:(
ماشي دعواتك ونصيحتك علي ماي هيد
تحياتي واشكر اهتمامك واخويتك

بنت القمر يقول...

الاستاذ نائل
ولو اني حاسه اننا بقينا في حصه نحوي
المهم ده انت مصر بقا اصرارا!!
ماشي اولا انا مش مش فاهمه كلامك ولو ان عدم الفهم عمره ماكان عيب
انا طالبه معرفه لحد ما اموت يا سيدي
.... ولكن انا مش مقتنعه بكلامك
وكلامك واضح انت مش مقتنع برموز نجم لانها تقليديه نابعه من لاوعي المصريين ما بذلش مجهود فيها تقولي من القصيده الفلانيه او العلانيه غيرت القصيده بواحده تانيه المهم دي قناعتك!!
تانيا: انا مش بشتكي لحد!! انا بتساءل وادردش مع زواري مش اكتر
تالتا: انت عاوز تتناقش علي طريقه الشعر: الشاعر الذي يبرع ام لا يبرع؟
تقوم اقوم انا اجاوب الاجابه اللي انت عاوزها!!
وتسال السؤال اللي وراه واقوم برضه اجاوب زي ما انت عاوز وهكذا
نوصل فين اقوم الاقي نفس بقول امين
واسقف لك اخر الليله
متأخذنيش ده نظام كتاتيب
قولوا ورايا يا ولاد
يقوم العيال ترد زي البغبغانات
وكده اللعبه مش عاجباني تقولي بقا اسئلتك منطقيه ومش منطقيه وابصر وما ادرك برضه اللعبه كده غلط السؤال اللي ملوش الا اجابه واحده ينفع في الكتاتيب بس مش سؤال وجهه النظر
**********
بص يا نائل بيه
انا ها اريحك
كان عندك تعليق مش فاكرة بتاع مين قالك علي نجم الراجل ده من هنا وانا بحبه
اسمح لي مع احترامي والنعمه الشريفه_ رديت عليه قولت له ماانا عارف امال انا قولت انه الخواجه نجيميس
تصدق بالله انه اكتر رد مستفز ممكن تجاوبه
الراجل عاوز يقولك ان نجم غارق في المحليه مشبع بشجن والالام المصريين ومتغلغل في وجدانهم وعشان كده بيحبه ونجح
تقوم حضرتك بكل قدارة تقوله مقلتش انه الخواجه نجيميس!!!
انت كده بتستخف بزوارك
يا تجاوب اجابه مقنعه ولطيفه يا تقول مبحبش نجم وخلاص ومحدش يناقشني وساعتها تقفل مربع التعليقات
عرفت انا ليه مكنتش عاوزة اخش في جدل؟؟
عشان مندخلش في نظام كتاتيب عمو نائل يقول وقمر تقول وراه او تتعوج عليا زي ما عملت مع زائرك
بص يا استاذنا
الغلط والسخريه مفيش اسهل منهم ها تقولي يا دكتورة ويا مثقفه واقولك يا مثقف ويا افندي ومباراة زي الديوك يبقا حرام الوقت يضيع وكمان نبقا بنستغل الصفحه المجانيه بتاعه العم بلوجر في الحرام
متقوليش انا جاوبت في المتن بتاع تدوينتي ومش ها اجاوب تاني لانك مقلتش كلام مقنع
وبمناسبه الحلزونه وان حتي ربنا الناس متفقتش عليه الناس انزل القهوة او روح البنزينه اغسل العربيه وقول قصيده لنجم بالصوت العالي واسأل الناس علي رأيها واعمل استبيان من عشر اشخاص
وشوف ردود افعالهم الكلام ده عبر عنهم ومسهم ولا لا
لوانت بتتكلم علي ان شعر نجم مش اكيد انه مس جميع اطياف الشعب المصري لو القيت قصيده حلزونيه _ويادي الكلمه اللي قولتها ولزقت شوف برضه استجابه الناس
نجم نجح يا سيدي الفاضل بفضل بساطته وعمقه في ان معااااا بساطته لا تتنافي مع عمقه
العمق مش بحور مجازات ورموز احيانا منتهي البساطه يكون منتهي العمق والناس العاديه بتاعه الاستبيان مش ها يهمها ابدا اذا كان شعر نجم يعبر عن العنف والثورة خلافا مع مبادئ الاشتراكيه اللتي تدعو الي العدل والسلام
وكيتشه والاورجازم الثوري وكلام حضرتك الجميل جدا
انت عاوز يا استاذ تبص في عين الشمس وتقول مش شايفها!!
ولو زي ما قلت انتي بتمثلي ضمير الامه يبقا احنا بنختلف علي ايه بس؟
ملحوظه جانبيه: 3 رسائل من امبارح للنهارده من اصدقئي الاليكترونيين تحذرني من الاستمرار من المناقشه معاك_ خلي بالك ده غلاط وعاوز يتأستذ عليكي ويكسب معركه معاكي_ واضح انك شخص محبوب جدا!!
ملحوظه اخري: لو الحكايه كده انت يا سيدي عم الناس وابو المفهوميه ونجم ليس خلابا_وكفي الله المؤمنين شر القتال
ولا تزعل روحك
تحياتي

nael eltoukhy يقول...

يا خراشي

دا حضرتك افحمتيني خالص

ازاي هوري وشي لاصحابي البلوجرز بعد كدا؟ انا المفروض اروح انتحر على طول


وبعدين دا حضرتك واجهتيني بنفسي. انا غلاط. انا وحش. انا كلب. انا زعلان علشان انا غلاط. انا وحش. انا كلب. دا تلات رسايل جم لحضرتك امبارح بس. انا وحش. انا وحش. انا وحش، وعلشان كدا حضرتك مش عاوزة تردي عليا. لو كنت انا حلو كان زمانك رديتي.

هع هع هععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععع

يا شيخة كبري دماغك. نقاش ايه وبتاع ايه؟ اهم حاجة الناس قلوبها تبقى صافية

بنت القمر يقول...

ده انت قاعد مستني بقا
شوفت مين اللي مش قد النقاش وهرب منه
فعلا كان عندي حق من الاول
ولو تنتحر فكرة مش بطاله
((:
ممكن تكون مناسبه
خد الباب في ايدك

soly88 يقول...

نجم شاعر موهوب لا ارتاح له

باسم يقول...

معلش يا بنت القمر أعذريني ف اللي هاقوله ، نائل من البدايه و هوا بيحاول يتناقش معاكي في رأيك و رأيه مع بعض ، بدليل إنه قالك كل واحد يحاول يفهم التاني و جهة نظره ف الشعر اللي بيحبه ، لكن إنتي دايما كنتي بتحاولي تناقشيه ف رأيه بس ، تثبتيله أنه غلط ، و إنه برأيه دا خارج عن إجماع الشعب و مارق ، مش معنى إن الناس كلها بتحب نجم يبقى نجم عبقري ، و كلامي دا برضوا مش معناه إنه مش عبقري ، و إنما معناه إن الأساس ف الحياه إختلاف الأشياء عن بعضها ، إختلاف الأفكار والبني أدميين
ثانياً : من حق أي حد إنه ينقد أي حد ، المهم بس يكون نقده ده بيحمل منطقه الخاص ، و إحنا لازم قبل ما نسب ف نائل الطوخي نعترف إن نقده بيحمل منطقه الخاص ، نائل بينقد من جوا النص الفاجومي ، مش من براه
أخيراً : إنتي ليه بتنقدي شخص نائل بموضوع رسايل صحابك دا ، ليه بتتعمدي تهينيه ، موضوع إنه غلاط و عاوز يتأستذ دا إهانه لشخصه ، مش مناقشته ف الأفكار ، إحنا ممكن ننقد بعض للأخر ، لكن مش هيكون لطيف لما يحاول كل واحد فينا إنه يسفه من شخص التاني
،،، يا ريت لو هتعلقي على كلامي يكون تعليقك موضوعي و من غير إهانات ، وشكرا

بنت القمر يقول...

باسم
انا اغلط فيك ليه بس
من حقك ترصد حواري مع نائل وتشوفه بأي شكل انت تشوف اني اهنته وده مش حقيقي
ده مجرد تلاسن بس
(((((:
تانيا انا مش مختلفه معاك ان اختلاف الاذواق في الادب حاجه صحيه ومقبوله
كل الفكره اني سألت الاستاذ نائل اللي بحترمه شويه اسئله وهو مردش او رد باسئله تانيه وقفشنا سوا وخلاص
لكن انا بحترم زيارته اصلا
ومفيش مشاكل خالص
بجد بأمانه
ولوهو اعتقد اني اقصد اهينه يبقا غلطان
ويا ريت لو بتروح هناك تبلغه كده
:))
مجرد بس انا كنت متحفزة مش اكتر
وده يمكن غلط وممكن اكون مشحونه او متربصه
ممكن تصدق؟؟!!
لكن كل اللي حصل اننا معرفناش نحط اساس للنقاش ودي غلطه مشتركه!!
اخيرا معلش ها استأذنك بس بقرا التعليقات تاني براحه وتقولي رأيك كمان مره
تحياتي

بنت القمر يقول...

سولي88
المهم انه موهوب
مش لازم الراحه اشكر مروك
تحياتي