الاثنين، أغسطس 25، 2008

بعض من الزهو

تعمدت عدم الاشارة الي حفل توقيع مدونات مصريه للجيب الثاني تعمدت عدم الاشاره الي مشاركتي فيه الا لقله من الاصدقاء , مزيج من الشعور بالخجل او الترقب الممزوج بحذر من التجربه. نوع من إلجام الزهو بالنشر الورقي. سألت اصدقاء المسنجر مرارا عن رأيهم في التجربه وبين السلب والايجاب كانت اجاباتهم ورحت اعيد حساباتي مرة تلو الاخري هل اخطأت هل تسرعت؟؟
هل ستكون كتابتي في وسط كتابات افضل ام اقل{ تبعا لتقييمي الشخصي} وتمنيت ان اكون اقل وسط الافضل الرحله الي القاهرة مدينه الغبار والكباري غير شاقه لكن الوصول للساقيه هو الاشق وسط عشرات الكباري وكثير من المتطوعين بتضليلنا الي الطريق الصحيح
الحفل قصير وهادئ وعادي ينقصه لا فتات دعايه حتي ان موظفي الساقيه لم يستطيعوا ارشادنا الي القاعه الصحيحه
لم احضر اي لقاءات جماعيه للمدونين من قبل كلها لقاءات فرديه... كنت اخشي ان يفسد اللقاء المباشر صورة اصدقائي الذهنيه عنهم

البعض عرفتهم مباشرة ممن سبق لي رؤيه صورهم ايناس لطفي وشريف عبد العزيز التي كانت كلمته مميزة كشخصه شخص مهذب ومختلف.. والبعض عرفتهم من صور الفيس بوك _احمد كمال انيق الحفل
اخرين غمروني بكرمهم سام ون ان لايف حضرت من اجلي خصيصا تحمل معها باقه ورد من اجلي... التقيت بمن اعشق بيوتهم{مدوناتهم} رامز الشرقاوي الذي اشتري لي نسختين من الكتاب في لفته لطيفه تشرفت بلقائه هاني جورج الذي يحمل خفه ظل وحماس كبير ورغم خلافنا علي موضوع نقيب الاطباء لكنة كان مجاملا وودودا عبد الرحمن صاحب الحارة الذي اعشق مدونته وخطه المميز

الاستاذ شريف جمنتلمان الحفل الذي اصر علي شراء أي شيئ من اجلي فطلبت منه بعض المياه
اخرين شاهدتهم سريعا مثل محمد عبد الغفار واوشا مكان من القلب ووينكي و برنسيس دودو واخرين لم اسمع عنهم سعدت ايضا بتليفون 5 فضفضه و لفت نظري مدون حديث السن من الاسماعيليه يشبه الابنودي في الشكل والاسلوب القي بعض الاشعار كانت مفاجأه لي علي صغر سنه اعتقد ان القدر لو ساعده سيكون شيئا ما يوما ما
عدت مساءا مرهقه فاهديت امي نسخه وحملت كثيرا من النسخ لمن طلبها مني فكانت المرة الاولي التي تقرأمشاركتي وكان لها ان تعدل ميزان الزهو الذي اختل مشيرة الي عده اخطاء في قصتي.. وان بدايتها غير جيده تشبه البيان في جمل مبتورة غير سلسه !!
بعد مدولات اقنعتها ان تكمل القراءه للنهايه حتي تحكم بشكل نهائي وبعد تمنع وغنج ودلال وعدتني باكمال القراءة حين يتيسر الوقت
واليوم اخبرتني يا اصدقائي انها قصه معقوله وان كنت احتاج للكثير من تطوير اسلوبي:))
مع بعض المزاح من نوعية... متفتكريش روحك بقا مثقفه علينا...

هناك 41 تعليقًا:

Mostafa Abdelmoneam Badr يقول...

أنا جاى أتعرف وأضيف أول تعليقاتى عندك
بعد ما لطشت الرابط من مدونة الملهم أحمد كمال.

مخاوف تشبه لحد بعيد مخاوفك من أول لقاء ولكن الاختلاف أن ما اخشاه هو ألا احوذ من متابعى مدونتى بنفس النظرة السلكية إذا ما التقينا وجها لوجه.

فأنا مقتنع جدا بأننى سأفقد ثلثى طلاقتى وفصاحتى التحريرية عند لقاء الوجوه شفهيا.

لكى منى تحية غالية

وكفاية إنك مثقفة علينا إحنا.

تقبلى أعز التحيات
السلام عليكم ورحمة الله

Layla يقول...

قليل من الزهو لا يضر

مبروك المشاركة في الكتاب وعقبال مايكون في كتاب كامل لك دون مشاركة احد
:)))

Ahmed Kamal يقول...

عزيزتي بنت القمر ، أنا كنت سعيد جدا بتعرفي عليك ، و لقيتك زي ما تخيلت تماما :) و كان نفسي يكون في فرصة أكبر نتكلم ، لكن ظروف الحفل لم تسمح بذلك ، لكن عموما مبروك لك أول نشر ، و أول لقاء عام بالمدونين ، و إن شاء الله حايكون في لقاءات كثيرة .

صحيح مبروك شكل المدونة الجديد :)

تحياتي لك

Ahmed Kamal يقول...

على فكرة أنا أضفت موضوعك لقائمة تغطيات الحفل

... يقول...

كان نفسي آجي وأشوفك وأتعرف عليكي
بس ملحوقة
لغاية دلوقتي ما شفتش الكتاب والناس كلهم أجلوا تغطية الحفل .. كنت حاسة بالقهر .. طيب حد يقول حاجة .. حلو .. وحش
أي حاجة
بس كله خير
أنا كمان مش عارفة إحساسي بالضبط بس أكيد دة إضافة من نوع ما
بس أنا لغاية دلوقتي نيوترال بشكل وحش لغاية ما أشوف الكتاب
المهم انك خرجتي بإحساس عام سعيد
يارب دايما
وألف مبروك

عزيز عيني يقول...

الف مبروك ليكي حق تقلقي ا لتجربة جديده بس تستاهل وبشكل عام فكرة نشر التدوينات في كتاب جديده ولسه بدري علي تقيمها
تحياتي

غير معرف يقول...

بنت القمر

شرف كبير لى أن تعرفت على تلك العقلية الجميلة التى حيرتنى كثيرا

مبروك الطبعة الثانية وشكرى العميق على اهدائك ..

قد قرأت السيد ميم واعتقد انها من اجمل ماكتبتى ..

لك حق فى هذا القلق وهو باكورة اعمالك .. لكنها بكل المقاييس تجربة جميلة .. تستحق بعض الزهو .. من حقنا ان نستمتع ببعض النجاح ولو قليلا

مبروك ثانية ومن توفيق لآخر باذن الله

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف مبروك علي الكتاب وعلي الشكل الجديد للمدونة

بجد والله انا اللي فرحت جدا بالمكالمه القصيره دي وكان نفسي اوي آجي واشوفيك واتعرف علي احسن الناس
وان شاء الله ملحوقه في حفلات جاية

لسه ماجبتش الكتاب بس وصيت واحد قريبي يجيبهولي من القاهره وان شاء الله اقراها و اقلك رايي ولاوني قريت قصة السيد ميم هنا قبل كده وراي فيها انها فوق الممتازه بشويه


كل سنة وانت طيبه رمضان كريم


سلام

عدى النهار يقول...

خرجت بإنطباع جميل عن اللقاء مما كتبتيه ومما كتبه وميض إبتسامة وأحمد كمال وشريف

بس واضح إن مامتك بتحب تلاعبك

:)

بنت القمر يقول...

مع اصراري
===========
اهلا وسهلا اطلالتك الاولي فعلا اللقاء الاول يحمل بعض اللعثمه والخجل... فرصه سعيده انا اسعد سلامات طيبون:)) ويظل الانسان يكرر تلك الكلمات
اشكرك... واتمني ان حصلت علي نسخه من الكتاب ان اعرف رأيك في كتابتي
تحياتي

بنت القمر يقول...

مع اصراري
===========
اهلا وسهلا اطلالتك الاولي فعلا اللقاء الاول يحمل بعض اللعثمه والخجل... فرصه سعيده انا اسعد سلامات طيبون:)) ويظل الانسان يكرر تلك الكلمات
اشكرك... واتمني ان حصلت علي نسخه من الكتاب ان اعرف رأيك في كتابتي
تحياتي

بنت القمر يقول...

مارفيل
============
اشكر مباركتك... كلك زوق وعقبالك موضوع المشاركه مع الاخرين سلاح ذو حدين الاول حكايه المنافسه لانك اكيد تتمني تكون من افضل الافضل
وفي نفس الوقت... تتمني تكون ناجح وسط ناس اقوياء عشان تحس بزهوة النجاح ده
نورتني

بنت القمر يقول...

احمد كمال
==========
انا اسعد... بس القاهرة دي عذاااب
طبعا شوفت البوست بتاعك ومنه عرفت باقي اخبار التغطيه... ادام الله لنا الريدر:))
نورتني

بنت القمر يقول...

بثينه
============
بصي الحفله عاديه جدا شويه لقاءات وتصوير وانا مش طالعه في ولا صورة هيهيه
الحمد لله
بس الاهم ان الكتاب انيق والطباعه حلوة وان كان الفهرس معجبنيش بس مش مشكله... اكيد الفرصه السعيده كانت ها تبقا ليه لو جيتي الاستاذ وميض معاه نسخه مضيت لك عليها باعتباري يعني اديبه صاعده خديها منه واسأليه عنها تحياتي

بنت القمر يقول...

خمسه فضفضة
============
اشكرك انا الاسعد
وكلك زوق ورمضان كريم وتروحي وتيجي بالف سلامه

بنت القمر يقول...

عدي النهار
========
يا ريتك كنت مشاركنا كنت اتشرفت بلقائك كلك زوق... وماما استاذه طبعا في تظبيط موازيني :))
تحياتي

بنت القمر يقول...

عزيز عيني
===========
اشكرك جدا وفعلا احساس القلق طغي علي كل شيئ اخر.. تحياتي

بنت القمر يقول...

شريف
=========
انا انسانه بسيطه جدا تحمل كثير من الحيرة والقلق ربنا يخليك انت اللي كلك زوق واحترام ربنا يحفظك ويخليك الشرف ليا انك تقرا كتابتي وتكون محل اعجابك
تحياتي

أحمد سلامــة يقول...

واحنا كلنا تشرفنا بتدوينتك في الكتاب
والقصة ليها لون مختلف وانا مختلف مع راي أن المقدمة غير سلسلة لأن ببساطة هذا هو لون حياة صاحبها " السيد ميم اعني " فها هو يكون اراءه ومعتقداتة بجفاف ويهين شخص عبدة الساذج ويصاب بالشلل ويصر على عنده ثم يموت في مشاهد حادة كحياته لا تحتاج الى مقدمة منمقة يتكيء عليها القاريء في معرفته بهذا السيد
رهاني على قصتك مازال قائم كلون مهم من الأدب النثري وكموضوع جديد احببت وجوده بين صفحات الباب الأدبي
أما الشاعر المقصود فهو عمرو حسن صاحب تدوينة " كونشرتو " المصاحبة لنفس القسم واتوقع له نبوغ مستقبلي في وسط الشعراء .
سعدنا بعملك في هذا العدد
واتمنى لك دوام النبوغ والتوفيق

محمد عبد الغفار يقول...

سعدت بمعرفتك

دنـيـا محيراني(ايناس لطفي يقول...

كنت قمر الحفله والله برغم خجلك وخوفك الي كان واضح عليكي عشان كده ماحبتش اتقلك عليكي اوي اجيبلك الناس كلها تتعرف عليكي بس يكفيني ان شوفتك وعرفتك يا بنت القمر واجمل قمر في سماء التدوين
تحياتي

Lasto-adri *Blue* يقول...

ألف مبروك يا بنت القمر
وعقبال كتابك الخاص إن شاء الله
:)


هنيالك يا عم
;)

Empress appy يقول...

لو كنت اعرف انك فى القاهرة والله كنت جيت
بس انا فعلا كنت مرهقه جداجدا من يوم البؤجه وقبلها باسبوع حياتى ملخبطه
نورتى وكان نفسى اشوفك اوى

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

كنت اتمني لقاءك والحصول علي توقيعك
الف مبروك
ومن تقدم الي تقدم

حزيــــــــــــــــــن يقول...

تشرفت بالتعرف على حضرتك
كنت ابحث عن فرصه لأتحدث مع حضرتك ولكن يبدو ان كل حفلات التوقيع لا تسمح لى بأن اتحدث مع اى شخص

احمد مهنى

HANY YASSIN يقول...

كل عام وانت بخير
اقتباس
هل ستكون كتابتي في وسط كتابات افضل ام اقل
اهم شيء ثقتك في نفسك وقدرتك انك حتى لو حسسيتي انها اقل انك تتحسني

يفسد اللقاء المباشر صورة اصدقائي الذهنيه عنهم

ربما لان الانبهار يذهب والشخص الغامض يصبح مثله مثل اي شخص

التجربة جميلة ولا بد من تكرارها لانها بتفتح عقول على بعض بشكل اكبر وتخلي كل واحد يستفيد من الاخر
كل سنة وانت طيبة مرة اخرى
هاني

وميض ابتسامة يقول...

بحيادية تامة ..قرأت المجموعة القصصية بكتابكم الثانى ..دون الالتفات لاسم المؤلف ..وتركت لنفسى حرية اختيار القصة الاكثر تأثيرا فى مشاعرى .. وبدون أى مجاملات فقد احتلت قصتك المرتبة الاولى فى قائمة اختياراتى ... أهنئك على قصتك وعلى الكتاب ..وأعتقد اننا سنرى كاتبة صاعدة واعدة ..

بنت القمر يقول...

احمد سلامه
============
اشكر اطرائك واشكر مجهودكم وعلي فكرة الغلاف انيق وعجبني وتحياتي لكم جميعا

بنت القمر يقول...

محمد عبد الغفار
=================
وانا كمان:))

بنت القمر يقول...

ايناس لطفي
==========
انا كمان بشكر مجهودك وفريق العمل
وبشكر زوقك جدا ومعلش انا اول مرة احضر اجتماع مدونين والقلق كان ماليني وللصدف كان توقيع الكتاب في نفس الوقت
الحمد لله سعيده وراضيه عن التجربه والملاحظات السلبيه قليله جدا واكيد ها اقولك عنها
لكن لازم اقولك طبعا ان تصميم الغلاف عجبني يا ريت تعبري للمصمم عن تقديري
تحياتي

بنت القمر يقول...

لست ادري
==============
:)) الشكر ليكي لفته لطيفه منك يا بلو ربنا يخليكي

بنت القمر يقول...

ابي
==========
انا كمان كان نفسي اشوفك وعماله اشبه واشبه بس تتعوض بأذن الله
اشكرك يا عزيزيتي

بنت القمر يقول...

محمد مفيد
=============
اشكر زوقك ومرورك الاول
حضرتك علي الريدر بتاعي رغم عدم التعليق ومعلش مكانش في فرصه للقاء
بس اشكر لفتتك اللطيفه جداتحياتي ليك

بنت القمر يقول...

حزين
==========
اشكرك واشكر مجهودكم جميعا
تحياتي

بنت القمر يقول...

هاني يس
============
ربنا يخليك
حاول العثور علي نسخه من العدد وانتظر رأيك مرة اخري
كل سنه وانت طيب وبالصحه والسلامه
اشكر لفتتك الطيفه

بنت القمر يقول...

وميض ابتسامه
============
ربنا يخليك اشكر اطرائك جدا
يا رب دايما عند حسن ظن الجميع
والفرصه والشرف كانوا ليا بمقابله حضرتك
تحياتي

Unknown يقول...

قريت النهارده القصه المنشورة ليكي
بجد عجبتني جدا سلاسه في الاسلوب مش عارفه الى حد ما فكرتيني بعلاء الاسواني
يمكن بس حسيت كده
وكل لقاء وانتي طيبه

someone in life يقول...

بنت القمر

انا مبسوطة اني شفتك انتي اجنل من القمر كمان ربنا يخليكي لجوزك و بناتك و ياريت ارنوب يهدي شويه هههه

انا مش عملت حاجة كفاية ذوقك انتي و سؤالك عليا دائما ربنا يديم محبتك يارب

مودتي و حبي

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

الف مبروك
وإن شاء الله
من نجاح إلى نجاح

تحياتي
وليد

اسكندراني اوي يقول...

اولا الف الف مبروك كان نفسي احضر بس بالفعل كنت في قمه الارهاق
4 ايام في الساحل الشمالي وعدت في نفس يوم الحفل وكنت بستعد للسفر بعدها بيومين
فكان من المستحيل الحضور

بالتوفيق وعقبال ما نقرا لك في كل الاعداد
ارجو ان تطمنيني على اخوك وان شاء الله يكون احسن
سوء حاله الانترنت في الاسكندريه ( الدايل اب) منعتني من تقديم الواجب والمتابعه
تحياتي ليكي ولادم

زمان الوصل يقول...

ألف مبروك هذه الخطوه على بداية الطريق ..
و من زهو صغير إلى زهو أكبر :)